سود ساختگی فروشگاه رفاه از محل فروش املاک برای ارائه گزارش در مجمع سالانه+اسناد

کد خبر: 296423
|
19:20 - 1395/11/30
نسخه چاپی
سود ساختگی فروشگاه رفاه از محل فروش املاک برای ارائه گزارش در مجمع سالانه+اسناد
سازمان امور مالیاتی کشور هنگام وضع مالیات برای شرکت رفاه، سود نهایی را در نظر گرفته و از همین رو مالیات نهایی به تمام رقم فروش فروشگاه آزادی نیز تعلق خواهد گرفت این در حالی است که تنها دو قسط از رقم نهایی به مبلغ 10 میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم قیمت نهایی فروشگاه آزادی توسط شرکت رفاه وصول شده است

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از اطلاع رسانی راه دانا؛ در هفته های گذشته گزارش های مستند دانا از فیش نجومی مدیرعامل فروشگاه رفاه، عضویت وی در هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس ، نقش مستقیم دستگاه‌های دولتی در انتصاب مدیر نجومی‌بگیر، فروش "قسطی" فروشگاه رفاه آزادی توسط مدیر نجومی بگیر و سود ساختگی فروشگاه رفاه از محل فروش املاک برای ارائه گزارش در مجمع سالانه منتشر شد.

 

مدیر شرکت زنجیره‌ای رفاه اگرچه در یک نشست خبری گزینشی اقدام به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران درباره مسائل مالی این شرکت کرد اما این نشست خبری خود سوالات جدیدتری را درباره عملکرد این شرکت به وجود آورد.

 

مدیر عامل فروشگاه رفاه در این نشست، درباره فروش فروشگاه رفاه آزادی به قیمتی پایین تر از عرف و قسطی مدعی شده بود که در راستای فروش املاک مازاد فروشگاه رفاه اقدام به فروش این شعبه از فروشگاه کرده است.

 

برخی معتقدند فروشگاه رفاه آزادی در حالی با رقم حدود 35 میلیارد تومان و آن هم به صورت اقساط به فروش رسیده که قیمت این ملک بالاتر است.

 

بر اساس اسناد فروش این فروشگاه، سه دانگ از کل مجتمع آزادی یعنی تمام شش دانگ فروشگاه رفاه آزادی با تمامی ملحقات اعم از پارکینگ، انباری تاسیسات و کلیه حقوق این فروشگاه به مبلغ 34 میلیارد و 667 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسیده است.

 

بر اساس این گزارش تنها 10 میلیارد تومان این مبلغ به حساب شرکت رفاه واریز شده و مابقی آن در اقساطی تا سال 97 یعنی 2 سال بعد به حساب این شرکت واریز می شود اما شرکت رفاه موظف است 6 ماه آینده این ملک را تخلیه و به کمیته امداد واگذار کند.

 

این در حالی است که مبلغ تمام شده فروشگاه آزادی جزء سود این شرکت لحاظ شده است تا از طریق بازی با اعداد و ارقام، عملکرد مدیر این فروشگاه مثبت تلقی شود.

 

در همین راستا بررسی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه تأکید می کند که فروشگاه رفاه آزادی به فروش رسیده و مبلغ نهایی فروش این فروشگاه در درآمدها و سود حاصل این شرکت لحاظ شده است.

 

در بند 7-7 این گزارش آمده است: به موجب ماده 4 تفاهم‌نامه 1/11/1381، شرکت مورد گزارش سه‌دانگ از شش‌دانگ مجتمع تجاری آزادی (محل فروشگاه آزادی) را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خریداری و به منظور ضمانت اجرایی و انتقال اسناد آن تا تاریخ 15/8/1384 وثیقه ملکی به ارزش 3 میلیاردریال نیز در رهن شرکت قرار گرفته است. در سال مالی مورد گزارش طبق مبایعه‌نامه 12/7/1395 سه‌دانگ خریداری شده به قیمت کارشناسی به مبلغ 6/346 میلیاردریال (بدون برگزاری مزایده طبق شرایط آیین‎نامه معاملات شرکت) با دریافت مبلغ 100میلیاردریال علی‎الحساب (یادداشت‎های توضیحی 3-9 و 23 صورتهای مالی) به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار و مقرر گردیده که در 30/6/1396 با دریافت باقیمانده مبلغ فروش، ساختمان فروشگاه تحویل خریدار گردد. از طرفی طبق سند رسمی تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی 149 تهران عرصه و اعیان پلاک ثبتی 68437 فرعی از 2395 اصلی (فروشگاه آزادی بخشی از پلاک ثبتی مزبور است) در 27/12/1394 از طرف مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (مالک) به مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار و در سند رسمی یاد شده عنوان گردیده که شرکت مورد گزارش صرفا مالک سرقفلی فروشگاه و 64 واحد پارکینگ است. دراین خصوص به دلیل عدم ارائه مدارک مورد لزوم، تعیین آثار مالی احتمالی ناشی از موارد فوق بر صورتهای مالی در شرایط حاضر برای این سازمان امکانپذیر نیست.
 

 

بررسی صورت سود و زیان فروشگاه رفاه در کدال هم نشان می دهد که تمام 34 میلیارد و 667 میلیون تومان در سود پایانی این شرکت در سود نهایی گنجانده شده تا آماری با سود بالا برای ارائه به مجمع به سهام داران داده شود.

سهامداران شرکت رفاه از این موضوع اطلاع نداشته و امروز در حالی مجمع سالانه این شرکت برگزار می شود که رقم حاصل از فروش شرکت ربطی به سود سالیانه این شرکت نداشته و این موضوع مورد تایید حسابرس مجمع نیز بوده است.

 

نکته قابل توجه این است که سازمان امور مالیاتی کشور هنگام وضع مالیات برای شرکت رفاه، سود نهایی را در نظر گرفته و از همین رو مالیات نهایی به تمام رقم فروش فروشگاه آزادی نیز تعلق خواهد گرفت این در حالی است که تنها دو قسط از رقم نهایی به مبلغ 10 میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم قیمت نهایی فروشگاه آزادی توسط شرکت رفاه وصول شده است؛ به عبارت دیگر باید مالیات این سود صوری را شرکت رفاه پرداخت کند.

انتهای پیام/ط

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد