جلیلی در دانشگاه قم:

تعامل باید قدرتمندانه باشد نه التماسی/ اوبامای مودب و باهوش آن روی سکه ترامپ است

کد خبر: 296348
|
01:02 - 1395/11/26
نسخه چاپی
تعامل باید قدرتمندانه باشد نه التماسی/ اوبامای مودب و باهوش آن روی سکه ترامپ است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام اول انقلاب فرمودند اگر انقلاب شده است باید خیلی از مناسبات دیگر نیز تغییر کند نه اینکه فقط شاه برود، بلکه هر آنچه متناسب با طاغوت است باید تغییر کند.

به گزارش اسلام آباد خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر (دوشنبه) در دانشگاه قم حاضر شده بود، با طرح این سوال که آیا بر اساس انقلاب اسلامی یک نگاه حداقلی باید داشته باشیم یا یک نگاه آرمانی و حداکثری، اظهار داشت: مثلاً همه درباره شفافیت و نبود فساد در یک حکومت اجماع دارند اما در نگاه دینی اینها حداقل‌ها است زیرا در این پارادایم نه تنها نباید در یک حکومت فساد نباشد بلکه بر اساس نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر، کارگزار نظام اسلامی نیز باید قلبا نسبت به شهروندان خود رحمت و محبت و لطف داشته باشد.


وی افزود: در نگاه دینی برای ممانعت از فساد نباید فقط به ساز و کارهای نظارتی اکتفا شود بلکه در درجه اول خود کارگزاران به تقوا امر می‌شوند.

جلیلی ادامه داد: در نگاه دینی مردم عماد الدین و ستون دین هستند و از طرف دیگر مسئولان باید به عنوان وظیفه خود و فراتر از چارچوب‌های اداری و نظارتی، قلباً به مردم لطف و محبت و رحمت داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای این بود که این مناسبات و ساز و کارها در کشور اعمال شود و احسان و انفاق و اکرام و ایثار و اعزاز مردم بوجود بیاید، گفت: اینکه عده‌ای قبلا آرمانهای جامعه دینی را جامعه مدنی قرار دادند در حق جامعه دینی جفا کردند چون تمام این آرمان‌ها در جمعه دینی وجود دارد.

جلیلی افزود: بر اساس اندیشه سیاسی اسلام، دولت و جامعه کار ویژه‌های مشترک دارند و اگر مثلا بحث قسط مطرح می شود، این فقط کار ویژه ی فقط حکومت نیست بلکه آحاد انسان ها وظیفه دارند در این باره کار خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: موضوع همراهی حکومت و مردم و مسئولیت و تکالیف همگانی اینجاست که معنا پیدا می کند و چه در موضوع عدالت و چه دفاع از کشور و هر بحث دیگر، همگان تکلیف و وظیفه دارند.

جلیلی تصریح کرد: هر کس بنا به وسع و توان خودش تکلیف مشخصی پیدا می کند و اگر کسی در موضع مسئول و کارگزار نظام اسلامی قرار گرفت وسعش با یک شهروند عادی متفاوت است و باید نسبت به او و تکالیفش یک مطالبه وجود داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در درجه اول باید هر کس تکلیف خود را بداند و ثانیا نسبت به تکلیف دیگران آگاهی پیدا کند تا آن را مطالبه کند.

وی ادامه داد: یکی از انحرافات مهم این است که انسان وسع خود را محدود کند تا از تکلیفش شانه خالی کند، لذا اتفاقا باید وسع و توان هر کسی در هر جایگاهی خوب شناخته شود تا بر اساس آن مطالبه واقعی شکل بگیرد.

جلیلی افزود: در تفکر انقلابی وسع و توان یک مبنای مشخص دارد و اگر می‌گوییم «ما می توانیم» این یک مبنای درست و دقیق دارد.

جلیلی گفت: ممکن است عده‌ای بگویند وسع و توان ما در حد پخت آبگوشت بزباش است! و باید اینجا مشخص شود که آیا این نگاه واقعا درست است یا خیر؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در عرصه‌های مختلف تلاقی نگاه‌های مختلف وجود دارد، مثلا تفکر لیبرال می‌گوید در همه چیز باید منتظر غرب باشیم یا نگاه محافظه کارانه به حفظ وضع موجود رضایت می‌دهد اما تفکر انقلابی با هر دو نگاه مخالف است و معتقد است انقلاب اسلامی شکل گرفت تا ما به سمت مطلوب حرکت کنیم و نگاهش به قله هاست نه دامنه‌ها.

وی ادامه داد: در نگاه انقلابی، ایران کشوری می‌شود که ماهواره می‌سازد و به فضا ارسال می‌کند، هسته‌ای می‌شود و در سال‌های دفاع مقدس بدون از دست دادن یک وجب از خاک کشور از ایران دفاع می‌کند و امنیتی را برای کشور بوجود می‌آورد که با وجود 28 سال از اتمام جنگ، دشمن جرات نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارد.

جلیلی گفت: در نگاه انقلابی دیپلماسی باید تعامل قدرتمندانه باشد نه دیپلماسی التماسی.

جلیلی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم ما می‌توانیم، یعنی تمام استعدادهای کشور اعم از زن و مرد و پیر و جوان و شیعه و سنی و بلوچ و کرد و تهرانی و غیر تهرانی و ... استعدادشان به کار گرفته شود، اظهار داشت: اگر قرار است تفکر انقلابی شکل بگیرد باید آحاد ملت را اقناع کند. کاری که امام خمینی در انقلاب و دفاع مقدس انجام داد و رهبر انقلاب نیز به کرات بر آن تاکید دارند.

وی ادامه داد: در برابر اقناع مردم اغوای مردم وجود دارد، یعنی فضایی ایجاد شود که مردم فریب نخورند و کار شیطان نیز همین است که اگر نتوانست مردم را بترساند، فریب می دهد.

جلیلی در ادامه این نشست، در پاسخ به این سوال که شما در طول مذاکرات هسته‌ای دوران خود چرا فلسفه بافی کردید؟ گفت: اگر ما در طول مذاکرات فلسفه بافی می‌کردیم پس چطور در سال 86 در عرض کمتر از 6 ماه توانستیم 6 مساله باقی مانده با آژانس را حل کنیم؟

وی تاکید کرد:  به نظر شما حل مسایلی مانند معدن گچین و سانتریفیوژهای p2 را توانستیم با فلسفه خواندن حل کنیم، پس کار بدی نکردیم!

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مدل شاه سلطان حسین این بود که در برابر هر فشار و تهدیدی عقب نشینی می‌کرد، گفت: اگر قرار بود ما نیز در مذاکراتمان اینطور عمل کنیم باید سال 88 در ماجرای تامین سوخت راکتور تهران عقب نشینی می‌کردیم ولی ایستادیم و کشور به پیشرفت‌های خود در این عرصه ادامه داد.

به گفته وی عده‌ای می‌گفتند می‌شد با لبخند و تدبیر مشکلات را حل کرد اما امروز پاسخ دهند نتیجه آن چه شد؟ امروز باید در دانشگاه‌ها سیر برجام خوانی راه بیفتد تا معلوم شود نتیجه برجام برای کشور چه شد؟

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین تحریم، تحریم بانکی بود اما امروز شما بگویید که پس از سه سال مذاکره با امریکا و عقب نشینی‌های انجام شده این مشکل حل شد؟ امروز سفارتخانه‌های ما در هر جای دنیا می‌توانند پول جا به جا کنند؟ امروز می‌توانیم پول نفت را وارد کشور کنیم؟

وی افزود: وقتی طرف مقابل ابزار فشار و تحریم را در دست می گیرد تدبیر این نیست که بگوییم باید تحریم ها رفع شود تا مشکل آب خوردن مردم هم حل شود!

جلیلی ادامه داد: همان کسانی که می‌گفتند دیوار بی‌اعتمادی فروریخته است امروز می‌گویند نباید بین ملت‌ها دیوار کشید!

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مشکل فقر و فساد و بیکاری زمانی حل می شود که در درجه اول مشکل ماشین دولت حل شود، اظهار داشت: بر اساس آمار سال 91 که آخرین سال کاری دولت قبل بود مجموع خرج دولت 89 هزار میلیارد تومان بود ولی این رقم در سال 95 به 220 هزار میلیارد رسیده است! در حالیکه بر اساس بودجه سال 96 این رقم در سال 96 به 330 هزار میلیارد تومان می رسد اما از این رقم بزرگ و رو به رشد تنها 6 هزار میلیارد تومان در 6 ماه اول امسال خرج هزینه عمرانی شده و پیش بینی می شود در سال 96 نیز نهایتا 50 هزار میلیارد خرج هزینه عمرانی شود! لذا با این وضعیت معلوم است که مشکل بیکاری و اشتغال حل نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شما در مذاکرات‌تان به اقتصاد کشور هم توجه داشتید یا خیر؟ و در آن زمان اقتصاد کشور دست و پایش بسته شد، گفت: اتفاقا ما طوری مذاکره کردیم که دشمن احساس نکند می‌تواند دست و پای اقتصاد کشور را ببندد. برای همین در آلماتی 2 وقتی آنها به ما قول دادند در ازای تعلیق غنی سازی 20% و سایت فردو، تحریم پتروشیمی را لغو می‌کنند ما با فعالان اقتصادی داخلی جلسه گذاشتیم اما آنها اعلام کردند این موضوع هیچ تاثیری مثبتی در کار آنها ندارد زیرا به اندازه کافی در منطقه خودمان برای صادرات پتروشیمی بازار وجود دارد اما بعدا همین امتیاز بی‌اثر را در توافق ژنو در ازای همه عقب نشینی‌ها پذیرفتند!

جلیلی ادامه داد: اتفاقا کسانی که می‌گفتند مذاکره جای انشا خواندن نیست باید توجه کنند که مذاکره نه جای انشا خواندن است نه املا نوشتن و نباید اینطور باشد که هر چه طرف مقابل گفت را بپذیرید.

به اعتقاد دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، سال 92 در آلماتی چون نزدیک انتخابات هم بود ما می توانستیم همان موارد را بپذیریم و بعد هم اعلام کنیم به یک توافق خوب رسیده‌ایم اما وظیفه ما نمایش بازی کردن نبود بلکه حفظ و دفاع از حقوق مردم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره یارانه‌ها نیز گفت: در این مدت منبع درآمد دولت از موضوع یارانه بیشتر شده است، مثلا قیمت بنزین به 1000 تومان و گازوییل به 450 تومان رسیده و قیمت برق نیز افزایش داشته اما چرا پول بیشتری به مردم داده نشده است؟

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا قبل از برجام می‌گفتند به خاطر هر روز تاخیر در اجرای برجام روزانه 150 میلیون دلار ضرر می کنیم پس با این حساب در یک سال باید 60 میلیارد دلار در آمد بیشتری کسب کرده باشیم پس چرا امروز گفته می‌شود حتی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت نیز مشکل وجود دارد؟ این پول‌ها کجا رفته است؟ اتفاقا توجه در این مسایل است که باعث می‌شود مردم اقناع شوند و از اغوا دور شوند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری گفت: امروز همه در ایران پذیرفته‌اند که رییس جمهور آمریکا قابل اعتماد نیست ولی این نباید بهانه‌ای شود برای بزک کردن کل سیستم آمریکا! اتفاقا اوبامای مودب و باهوش آن روی سکه ترامپ است و نباید فراموش کرد همان‌هایی که برجام را مذاکره و امضا کردند تا آخرین روزهای دولت قبل بدعهدی‌های مکرر انجام دادند.

وی در پایان با ذکر مثالی از بدعهدهای دولت اوباما گفت: مثلا بر اساس برجام ایران مجاز بود تا میزان 130 تن آب سنگین در داخل کشور داشته باشد اما بر اساس گفتگوهای مجدد مونیز با مقامات دولت فعلی، ایران پذیرفت که در ازای خارج کردن آب سنگین از کشور،کیک زرد بخریم و به کشور وارد کنیم اما بعد از خروج آب سنگین از کشور، انگلیس با فروش کیک زرد به ایران مخالفت کرد و همین اتفاق نیز نیفتاد.

جلیلی در پایان تصریح کرد: با تعامل قدرتمندانه با جهان می توان به نتیجه رسید نه اینکه مثل امروز جیبوتی هم برای ایران رجزخوانی کند!

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد