نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس؛

پشت پرده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه "رانت خواری" است/ تنها سرمایه مردم را متری ۵۰ هزارتومان فروختند

کد خبر: 296161
|
20:44 - 1395/10/28
نسخه چاپی
پشت پرده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه "رانت خواری" است/ تنها سرمایه مردم را متری ۵۰ هزارتومان فروختند
پالایشگاه بزرگ استان کرمانشاه به قیمتی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان فروخته شده است که با احتساب ۹۰ هزار هکتار مساحت این مجموعه و بدون در نظر گرفتن تاسیسات می توان گفت چیزی حدود متری ۵۰ هزار تومان کادو داده شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از مرصاد ، پالایشگاه بزرگ استان کرمانشاه که در مرکز این شهر واقع شده است به قیمتی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان فروخته شد که با احتساب ۹۰ هزار هکتار مساحت این مجموعه در مرکز شهر کرمانشاه  و بدون در نظر گرفتن تاسیسات، ۲۵۰ کیلوگرم طلای سفید، مخازن و... می توان گفت چیزی حدود متری ۲۰۰ هزار تومان کادو داده شده است.
 

 

ادعای بدهی ۹۰ میلیاردی برای واگذاری این شرکت ۹۰ ساله کرمانشاه در حالی است که برخی پالایشگاه های دیگر کشور مثل آبادان بدهی ۲۶۰۰ میلیاردی دارند.

 

کرمانشاه به عنوان بیکار ترین استان کشور در دولت یازدهم هرسال با نرخ بیکاری بالاتری مواجه بوده که با این واگذاری حدود ۲ هزار نفر دیگر در این استان بیکار خواهند شد. کرمانشاهی ها که منتظر ساخت پالایشگاه آناهیتا با وعده های دولت بودند امروز باید برای نجات پالایشگاه کرمانشاه از تصمیمات دولت کاری بکنند.

 

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی ۲۰۰۰ نفر را بیکار می کند

 

عبدالرضا مصری در خصوص واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی اظهار داشت: ما سابقه خوشی در کرمانشاه از واگذاری‌های شرکت‌ها به بخش خصوصی نداریم چون هرچه که تا الان واگذار شده نابود شده است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: ما خاطره کارخانه کشمیر که ۳۰، ۴۰ سال در کرمانشاه  بهترین فاستونی‌ها را تولید می‌کرد بعد از واگذاری متاسفانه تمام ماشین آلات آن باز و با خاک یکسان شد و الان بچه های جدید متولد کرمانشاه اصلا در ذهنشان نیست که روبروی استانداری کارخانه‌ای داشتیم که فاستون تولید می‌کرد؛ که ان صاف و کارگرانش را بیرون کردند و به خانه تبدیل شد.

 

مصری گفت: نساجی غرب که واگذار شد متاسفانه الان ۶، ۷ سال است بجای اینکه ۴۰۰، ۵۰۰ کارگر در نساجی و پشم ریسی کار کنند الان یک کارگر هم آنجا نیست و سال های سال است که چندنفر نگهبانی می دهند و اخیرا ما شنیدیم که دارند پالایشگاه را واگذار می کنند و پالایشگاه هم به همین روز خواهد رسید.

 

وی در خصوص علت واگذاری پالایشگاه کرمانشاه گفت:  می‌گویند پالایشگاه زیان بسیار زیادی دارد زیان پالایشگاه کرمانشاه به دلیل غلط بودن قیمت گذاری نفت است و بدلیل اینکه وزارت  نفت تکنولوژی آنجا را تغییر نداده و اکنون ترس ما این است که اگر پالایشگاه واگذار شود بعد از مدتی واگذاری با خاک یکسان شود و زمین و ملک آن با ۵ میلیارد بفروش برسد چون در بهترین نقطه کرمانشاه است و قدیمی ترین واحد صنعتی  شهر ما نیز از بین برود و ما دیگر هیچ واحد صنعتی از آن زمان نداشته باشیم.

 

مصری با ادامه توضیحات گفت: با واگذاری پالایشگاه یکی دو هزار نفر هم بیکار می‌شوند، اما می‌گویند باید واگذار شود ما گفتیم قبول پالایشگاه کرمانشاه به نسبت پالایشگاه آبادان زیان آنچانی ندارد در حالیکه پالایشگاه آبادان با دو  هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان زیان زیر نظر وزارت نفت است و واگذار نشده، هر زمان پالایشگاه آبادان را واگذار کردند پالایشگاه ما را هم واگذار کند.

 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: ما یقین داریم خدایی ناخواسته با این اتفاق نامیمون تعداد زیادی بیکار شوند و پالایشگاه را باز کنند چون در کاتالیست های پالایشگاه مقداری طلای سفید است ۴۴ مخزن دارد و نکند اینها را باز کنند و بفروشند.

 

وی گفت: پالایشگاه  دستگاه مولد توربینی و کمپرسورهای توربینی دارد که ۷۰ میلیارد تومان قیمت آن است همچنین ادوات زیادی مانند جرثقیل های غول پیکر و ماشین آلات  پیشرفته آتش و نشانی و...  داخل پالایشگاه است و نکند این ها از قلم افتاده باشد و قیمتی بزنند و بعدا ما ببینیم  که یکی یکی این دستگاه ها از پالایشگاه خارج شد وپالایشگاه هم بی مصرف بماند و بعد از مدتی  فاجعه ای که در کشمیر و نساجی اتفاق افتاد در اینجا هم اتفاق افتد.

 

مصری با اعلام مخالفت خود با واگذاری پالایشگاه کرمانشاه گفت: ما مخالف واگذاری هستیم و امیدواریم که مدیریت ارشد استان و سایر مسئولان همت کنند و نگذراند که پالایشگاه واگذار شود همچنین مجمع نمایندگان استان به اتفاق مخالف واگذاری هستند.

 

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بهانه بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی قابل پذیرش نیست/ تلاش مجمع نمایندگان استان برای جلوگیری از این واگذاری

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مسئولان بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه کرمانشاه را علت واگذاری این پالایشگاه عنوان کرده‌اند، ادامه داد: این منطقی نیست؛ اگر پالایشگاه ضرر کرده است، چرا می‌خواهند آن را واگذار کنند و نزدیک به ۲ هزار نفر دیگر را بیکار کنند.

 

سید‌قاسم جاسمی درخصوص اظهار داشت: متاسفانه رتبه نخست بیکاری در کشور به استان کرمانشاه تعلق دارد، جوانان استان برای داشتن شغل به استان‌های دیگر می‌روند.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاری‌های بدون برنامه بخش صنعتی و تولیدی استان کرمانشاه، بیان کرد: مسؤولان به‌جای چاره‌اندیشی برای حل معضل بیکاری استان کرمانشاه که زمینه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را سبب شده  قصد دارند دیگر واحدهای صنعتی را نیز از اختیار این استان خارج کنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مسئولان بدهی 90 هزار میلیارد تومانی را علت واگذاری این پالایشگاه عنوان کرده‌اند، ادامه داد: این منطقی نیست؛ اگر پالایشگاه ضرر کرده است، چرا می‌خواهند آن را واگذار کنند و نزدیک به 2 هزار نفر دیگر را بیکار کنند، در حالیکه پالایشگاه آبادان نزدیک به 2 هزار و 600 میلیارد تومان ضرر کرده است، چرا آنجا را واگذار نمی‌کنند؟

 

جاسمی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی مخالف است، متذکر شد: مقرر شده تا با رئیس سازمان خصوصی‌سازی جلساتی را برگزار کنیم که قطعا مخالفت شدید خود را در راستای دفاع از حقوق شهروندان کرمانشاهی اعلام می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه از دولت و استاندار کرمانشاه می‌خواهیم که از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی جلوگیری کنند، افزود: مجمع نمایندگان استان به‌عنوان منتخبان مردم در راستای جلوگیری از واگذاری این پالایشگاه تمامی تلاش خود را می‌کند.

 

تنها پالایشگاه کرمانشاه را متری ۵۰ هزار تومان فروختند

 

حشمت‌الله فلاحت پیشه در خصوص تذکر سه تن از نمایندگان استان به وزیر اقتصاد اظهار داشت: اساس تذکر بنده و آقای صفری، آقای حسینی کیا به نمایندگی از دیگر نمایندگان استان که این دغدغه را دارند به وزیر اقتصاد مبنی بر واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی است.

 

فلاحت پیشه بیان کرد: پالایشگاه کرمانشاه مربوط به سال ۱۳۱۳ و یکی از اولین پالایشگاه های کشور است  و  ما همواره از قطب های پالایشگاهی کشور بوده و هستیم و با تصمیم گیری که گرفته شده قرار شد این پالایشگاه واگذار شود.

 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: اخباری که به ما رسید که ۱۲ میلیارد تومان بخش خصوصی که پالایشگاه به آن واگذار شده پرداخت کند و  سرجمع قرارداد حدود ۱۸۰ میلیارد تومان است.

 

وی افزود: زمانیکه این آمار را با بندهای موجود مقایسه می کنیم جای تعجب دارد به همین دلیل ما به عنوان مجمع نمایندگان خواهان روشنگری جدی در این زمینه هستیم و سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد و حتی شخص رئیس جمهور جلوی این کار را بگیرند.

 

فلاحت پیشه در ادامه گفت: ما یک تذکر به رئیس جمهور دادیم و بلافاصله یک سوال از وزیر اقتصاد  مطرح کردیم که بعد از برنامه قطعا در کمیسیون مطرح می شود.

 

وی با ادامه توضیحات افزود: میزان دارایی های شرکت پالایشگاه کرمانشاه را  به طور خیلی مشکوکی در صورت های مالی بسیار ناچیز دیدند به عنوان مثال انبار کالای پالایشگاه دارای بیش از ۱۳ هزار قلم کالا به ارزش تقریبی ۶۰ میلیارد تومان است که به ما گزارش شده است.

 

فلاحت پیشه بیان کرد: مساحت زمین این پالایشگاه مطابق اسناد ثبتی بیش از ۹۰ هکتار در بهترین نقفطه کرمانشاه است و در کارشناسی بعمل آمده از قرار هر متر ۵۰ هزار تومان برای این زمین در نظر گرفته شده در حالیکه بر اساس عرف محل حداقل میانگین چند میلیون تومان ارزش متری زمین است.

 

وی اظهار کرد: پالایشگاه کرمانشاه ۴۴مخزن نفتی به ظرفیت ۱۵۵ میلیون لیتر به ارزش تقریبی بیش از ۲۰۰ میلیار د تومان دارد در زمینه های مختلف مانند صد تن کاتالیست، ۲۵۰ کیلوگرم طلای سفید، ۴۴۰ کیلوگرم رنیوم و... از انواعی است که گویا اصلا محاسبه نشده و موضوع دیگر این است که اخیرا دستگاه مولد کمپرسور توربینی به ارزش  بیش از ۷۰ میلیارد تومان خریداری  شده و هنوز در محل پالایشگاه نصب نشده و از طرفی این پالایشگاه دارای ماشین آلات بی نظیری به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد تومان گزارش شده و بیش از ۲۰۰ میلیارد هم تجهیزات صنعتی در مدار تولید قرار داده و...

 

فلاحت پیشه اظهار کرد: ریز آمار را وقتی می بینیم اصلا با آن ۱۸۰ میلیارد تومان  که گزارش شده نمی خواند و این پالایشگاه یکی از سرمایه ملی کشور و استان است. در شرایطی که دولت زیر بار انجام پالایشگاه آناهیتا نرفته دارند تنها پالایشگاه استان را واگذار می کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: در خصوصی سازی های گذشته می بینیم واگذاری هایی که صورت گرفته در مسیر  کشور است کارگران بیکار شدند استان از حالت تولید کننده خارج شده و موارد دیگر..

 

وی افزود: به همین  دلیل این تذکر داده شده و انتظار این است این روشنگری خیلی سریع صورت گیرد و اگر نقطه ابهامی وجود دارد موضوع به حالت توقف در بیاید تا بعد بررسی های کارشناسی در این رابطه صورت بگیرد.

 

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: در هرگونه واگذاری احتمالی باید اولا قطبیت پالایشگاهی استان  کرمانشاه حفظ شود کاربری تغییر نکند و مورد اساسی دیگر کارگران و  تکنیسین های که آنجا زحمت کشیدند بکار خود ادامه دهند

 

رانت خواران به دنبال ۹۴ هکتار زمین پالایشگاه هستند

 

  احمد صفری با بیان اینکه مطلع شدیم که برخی قصد دارند پالایشگاه کرمانشاه با قدمتی دیرینه، تاریخی معتبر و با درآمدی خالص که چندین سال در خدمت نظام بوده است را به بخش خصوصی واگذار کنند، اظهار داشت: این پالایشگاه سرمایه ملی است و با بیش از هزار نفر پرسنل که هرکدام نان آور خانواده ای هستند، نباید اجازه دهیم که به سرنوشتی نامعلوم دچار شود.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه آمار بیکاری سرسام‌آوری در استان کرمانشاه وجود دارد، بیان کرد: آقای پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی کشور قصد دارد با واگذاری این پالایشگاه، استان کرمانشاه آمار بیکاری بدتری داشته باشد.

 

عضو کمیسیون  انرژی مجلس  شورای اسلامی با بیان اینکه افراد و شرکت‌های ورشکسته ای را برای خرید این پالایشگاه آورده‌اند که مورد تایید قرار نگرفته اند، ادامه داد: عده ای زمین خوار و رانت‌خوار به دنبال این هستند که پالایشگاهی را با 94 هکتار زمین به شیوه بدی به بخش خصوصی واگذار کنند.

 

صفری با بیان اینکه این 94 هکتار زمین در مرکز استان قرار دارد که قیمت هر متر زمین بر اساس نظر کارشناسان تا 4 میلیون تومان نیز ارزیابی شده است، متذکر شد: این افراد به جز زمین خواری هدفی دیگر ندارند، اگر این شرکت در طول سال متضرر شده چرا شرکت های خصوصی به دنبال خرید و سرمایه گذاری در آن هستند.

 

وی افزود: از رئیس سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات تقاضا داریم که به این موضوع ورود پیدا کنند و برخورد شدیدی با متخلفین و دلالان داشته باشند.

 

عضو کمیسیون  انرژی مجلس  شورای اسلامی با بیان اینکه از همه نهادهای نظارتی انتظار داریم که با رانت خواران برخورد داشته باشند تا فساد اقتصادی گسترش نیابد و درس عبرتی برای همه رانت خواران شود، گفت: از استاندار کرمانشاه به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان تقاضا داریم که به این موضوع ورود پیدا کنند و بررسی کاملی داشته باشند.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها