مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب مطرح کرد:

ارزیابی مطلوب برداشت پسته، زعفران و دانه های روغنی در اسلام آبادغرب/ تسهیلات دامپروری و خرید تراکتور

کد خبر: 296117
|
13:43 - 1395/10/18
نسخه چاپی
ارزیابی مطلوب برداشت پسته، زعفران و دانه های روغنی در اسلام آبادغرب/ تسهیلات دامپروری و خرید تراکتور
اسلام آبادخبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب ضمن ارزیابی مطلوب برداشت محصولات پسته، زعفران و دانه های روغنی در اسلام آبادغرب، از عرضه تسهیلات دامپروری و خرید تراکتور به متقاضیان خبرداد.

 

اکبر میرزایی کلهر در گفتگو بااسلام آباد خبر، با اشاره به کاهش  چشمگیر بارندگی امسال نسبت به سال گذشته، اظهار کرد:  بارندگی سه ماهه پاییز95 به  120 میلی متر رسیده در حالیکه در مدت زمان مشابه سال گذشته 330 میلی متر بارندگی داشته ایم و در گذشته در این فصل شاهد بارش بیش از 200 میلی متر بارندگی میانگین بلند مدت بوده ایم.

 

 

وی افزود: بارندگی های اخیر پاییزی بطور فراگیر در کل منطقه بارندگی مفید و به موقعی بود و سردی هوا از تبخیر آب جلوگیری نموده و گرمای طول روز باعث فرایند رشد محصولات کشاورزی خواهد شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب گفت:  پیش بینی های بعدی بارندگی زیر نرمال است و حتی پیش بینی خشکی در بین بهمن و اسفند از سوی هواشناسی صورت گرفته است.

وی افزود: با این وجود تعریف علمی که برای زراعت دیم وجود دارد این است که؛ چنانچه در مواقع خاص 250 تا 300 میلی متر بارندگی داشته باشیم، آن سال بعنوان خشکسالی محسوب نمی شود و تولیدات معمول بدست می آید.

مهندس میرزایی گفت: با توجه به کاهش بارندگی برنامه ریزی شده که اطلاع رسانی گسترده ای صورت پذیرد که از کود بهاره استفاده نشود، چون این کود نیاز به مصرف آب را بالا می برد و به اصطلاح عامیانه بذر را هلاک می کند.

 

وی بیان کرد:  40 هزار هکتار گندم دیم ، 20 هزار هکتار جو دیم کشت شده، و پیش بینی ما برای کشت نخود پاییزه 15 هزار هکتار بود ولی با افزایش قیمت بذر آن، بالغ بر 550 هکتار کشت مکانیزه انجام شده است.

 

وی اضافه نمود: 20 هکتار رقم جدیدعدس دیم( رقم های کیمیا و گچساران) کشت شده که نسبت  به عدس بومی منطقه 2 تا 3 برابر سایز آن بزرگتر، خوش خوراک تر ، پزاتر و تولید در واحد سطح آن نیز بیشتر می باشد که با تجه به اینکه دوسال است به شهرستان وارد شده استقبال خوبی از آن بعمل آمده  به گونه ای که کشت آن از نیم هکتار به 20 هکتار رسیده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب همچنین از کشت آزمایشس 5 هکتار رقم دانه روغنی دیم( کاملینا) در 5 نقطه شهرستان خبر داد و گفت: اگر کشت کاملینا در این منطقه جواب بدهد انقلابی در دیمزار های ما ایجاد خواهد کرد، چون این دانه روغنی در تناوب زراعی کشاورزان قرار می گیرند و با نخود و گندم تناوب ها بهبود می بخسشد و دیگر اینکه یکی از نیاز های اساسی مملکت تهیه  دانه های روغنی است که واقعا" ارز بر هم می باشد.

وی افزود:   350 هکتار کلزا کشت شده است که با توجه به  سردی هوا  و حساس بودن این محصول به سرما به 20 درصد از کشت کلزا خسارت وارد گردید.

 

مهندس میرزایی گفت: کشاورزان بالغ بر 12 هزار هکتار از محصولات خود را بیمه کشاورزی نموده اند که مهلت آن تا 15 دی ماه بوده ولی با توجه به خشکسالی درخواست نموده ایم که مهلت بیمه کشاورزی تا پایان ماه نیز تمدید شود.

وی افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی از طریق مختلف اطلاع رسانی به مردمصورت گرفت، هرچند نسبت به سال های گذشته رشد داشته اما استقبال چندان خوبی صورت نگرفته و تقریبا" یک پنجم مزارع کشاورزی بیمه شده است که مردم با ذهنیت سال های گذشته نسبت به بیمه می نگرند در حالیکه در چند سال گذشته صنعت بیمه کشاورزی رشد خوبی داشته و حمایت های مطلبوبی از کشاورزان بعمل آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: امسال 3800 هکتار چغندر قند برداشت شد که نسبت به برداشت 4250 هکتاری سال گذشته کاهش نسبتا" خوبی داشتیم و این بعنوان یک شاخص خوب در استان تعریف شد تا این رویه برای صیانت از آب های زیر زمینی تداوم داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه؛ امسال نیز جلسات توجیهی با کشاورزان گذاشته شده که کشت دانه های روغنی با کشت چغندر جایگزین شود، گفت: این 350 هکتار کلزای کشت شه قبلا" چغنر بوده و امسال برای اولین بار 50 هکتار آفتابگردان روغنی کشت شده و برای سال آینده  تقاضای کشت 250 هکتار نیز توسط کشاورزان منطقه  در دستور کار قرار گرفته است چون مصرف  آب آنها یک سوم چغندر قند است و با کشت مکانیزه درآمد مناسبی برای کشاورز دارد.

 

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود از پرداخت تسهیلات با سود 15 درصد و بازپرداخت 5 ساله برای خرید تراکتور خبرداد و گفت: این تراکتور ها در انواع مختلف بستگی به مدل، ساخت و توان آن با قیمت 45 میلیون تومان تا 90 میلیون تومان به به متقاضیان عرضه می شود و شرط داشتن سند زمین برای متقاضیان برداشته شده و حتی کسانی که گواهینامه رانندگی تراکتور را داشته باشند می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

وی افزود: وام های 5 ساله دامپروری با سود 18 درصد در دستور کار قرار دارد و متقاضیانی که برای پرورش گوسفند نیاز به تسهیلات دارند می توانند از این طرح بهره مند شوند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب خاطرنشان کرد: شهرستان اسلام آبادغرب کماکان نسبت به واحد سطح زمین های آبی از لحاظ آبیاری تحت فشار مقام اول در استان را داراست و آبیاری تحت فشار خیلی خوب در منطقه جا افتاده و اگر مشکلات وقفی برخی زمین های منطقه نبود می توانستیم اعلام کنیم که 100 درصد زمین های آبی ما به آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسلام آبادخبر در خصوص خسارت آتش سوزی منطقه هرسم، گفت:  با پیگیری های فراوان  بحث به اینجا انجامید که تسهیلات کم بهره در اختیار کشاورزان قرار گیرد، اما بانک کشاورزی با توجه به کمبود بودجه و منابع با پرداخت وام 18 درصد موافقت کرد که نهایتا" این موضوع از سوی نماینده شهرستان پیگیری گردید که با جلساتی که با مسئولین ذیربط محلی، استانی و کشوری  برگزار گردید قول مساعد برای کمک به کشاورزان داده شد و حتی ستاد بحران استانداری مجددا لیست کشاورزان خسارت دیده را طلب نمود که در اختیار ایشان قرار گرفت، اما با وصف تلاش های نماینده شهرستان برای اختصاص کمک بلاعوض به کشاورزان هنوز هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است و هنوز پیگیر این موضوع هستیم.

 

میرزایی در پایان این گفتگو به کشت  مطلوب زعفران در منطقه اشاره کرد و گفت: زعفران در این منطقه آینده خوبی دارد و تعدادی از کشاورزان به این کشت جدید روی آورده اند و توجیه اقتصادی خوبی کشت این محصول در منطقه دارد.

وی همچنین از باردهی  کشت آزمایشی باغ پسته در اسلام آبادغرب خبر داد و گفت: باغ پسته معمولا" در هفتمین سال به باردهی می رسد ولی با توجه به سازگاری در این منطقه در پنجمین سال باغ پسته یکی از کشاورزان در منطقه شرف آباداسلام آبادغرب به بار نشسته و با وجود سرما باردهی بسیار خوبی داشته است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد