فلاحت پیشه:

برجام قبل از دوران ترامپ نقض شد/ "ملاحظات انتخاباتی" واکنش به نقض برجام را تحت شعاع قرار ندهد/ در اولین قدم باید اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود

کد خبر: 295943
|
17:27 - 1395/09/12
نسخه چاپی
برجام قبل از دوران ترامپ نقض شد/ "ملاحظات انتخاباتی" واکنش به نقض برجام را تحت شعاع قرار ندهد/ در اولین قدم باید اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بدون اینکه مقابل به مثل با نقض برجام تحت شعاع مباحث انتخاباتی قرار گیرد باید به سیسات های آمریکا واکنش نشان داد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو بااسلام آباد خبر، اظهار داشت: تمدید داماتو نقض صریح برجام است هرچند که آمریکا و اروپا توجیه می کنند که نقض برجام صورت نگرفته اما برجام سه ضلع داشته که یکی از ضلع های مهم آن تحریم زدایی است که آمریکا و دیگر کشور های دنیا می بایست تحریم های خود را نسبت به ایران پایان می دادند.

 
وی افزود: غربی ها نه تنها به تحریم های ایران پایان ندادند بلکه داماتو که بر اساس آن هر شرکتی با ایران سرمایه گذاری بر اساس دلار داشته باشد را تحریم می کند، تمدید کردند.
 
 فلاحت پیشه گفت: همان بازی های سیاسی و کارشکنی هایی که آمریکایی ها در روند اجرای برجام شکل دادند، آنرا با تمدید قانون داماتو عملی کردند. بزرگترین ضربه به برجام از جانب آمریکایی ها تمدید قانون داماتو بود.
 
وی تصریح کرد: به اعتقاد من کاری که وظیفه مجلس هست شبیه کاری است که در مجلس  هفتم صورت گرفت؛ مجلس می تواند طرحی را به صورت کارشناسی در دستور کار قرار دهد که این طرح یک ضلع آن پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با توجه عدم اجرای رفع تحریم های ایران باشد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: لازمه اجرای مقابل مثل در مقابل آمریکا دوکار است؛ یکی وحدت در داخل یعنی جلوگیری از تبدیل شدن موضوع به یک مساله به ویژه بحث انتخاباتی و دوم عقلانیت در اجرای این سیاست هاست.
 
وی افزود: در بحث برجام با 4 گروه از کشور های جهان مواجه هستیم؛ یک بخش از این جهان آمریکاست و سه بخش دیگر عبارتند از اتحادیه اروپا، سازمان های بین المللی و سوم سایر کشور های جهان که این سه گروه از کشور های جهان مخالف سیاست های آمریکا در تحریم ایران هستند.
 
 فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: ایران هرگونه رفتاری که بخواهد انجام بدهد باید در قالب دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی با این سه گروه از کشور های جهان (به غیر از آمریکا) انجام دهد و در واقع  با نوعی تعامل مبتنی بر احقاق حق توان چانه زنی خوبی را داشته باشد. ایران باید سیاست مقابله به مثل در قبال سیاست های آمریکا را در پیش بگیرد.
 
وی گفت: ترامپ و حتی نمایندگان جدید سنای آمریکا در این قضیه نقشی نداشتند و این مصوبه ای است که دموکرات ها و جمهوری خواهان در سنای آمریکا بعد از تصویب مجلس نمایندگان تصویب کردند و به تصویب کنگره رساندند که این شکل گرفته از برنامه های قدیم آمریکاست.
 
 نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو گفت: من معتقدم مجموعه لابی هایی که پشت تصویب و تمدید داماتو است، کسانی های هستند که سعی دارند انرژی منفی و وحشیانه دوران شروع کار ترامپ را به مباحث ایران منتقل و ایران را به سیبل و میدان تیر اندازی ترامپ تبدیل کنند.
 
وی با اشاره به مواضع ساختار شکنانه ترامپ گفت: مجموعه ای از لابی ها سعی دارند ایران را هدف ترامپ جلوه دهند ولی ایران می تواند با  وحدت و عقلانیت در این رابطه به خوبی عمل کند.
 
 
 
انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد