فلاحت پیشه :

موضع‌گیری روحانی و ظریف در قبال انتخابات آمریکا بیانگر نگرانی از سرنوشت برجام است/ ساختارها در آمریکا نقش دارند نه افراد

کد خبر: 295842
|
13:30 - 1395/08/20
نسخه چاپی
موضع‌گیری روحانی و ظریف در قبال انتخابات آمریکا بیانگر نگرانی از سرنوشت برجام است/ ساختارها در آمریکا نقش دارند نه افراد
اسلام آباد خبر: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضع‌گیری روحانی و ظریف در قبال انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ گفت: آقای روحانی و ظریف دلیلی نداشت به‌گونه‌ای موضع بگیرند که گویی نسبت به سرنوشت برجام نگرانند.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: بنده برخلاف آنچه که برخی تحلیل‌گران می‌گویند معتقدم که در انتخابات اخیر آمریکا یک تحول ساختاری شکل گرفت، یعنی مجدداً تعیین‌کننده بودن ساختار را در آنجا مشاهده کردیم.

 

وی در ادامه افزود:‌ درحالی که ترامپ خود را ساختار شکن نشان داد، ولی ساختار سیاسی آمریکا به قدری در مقابل مردمش رسوا بود که اگر پشت سر هر کسی قرار می‌گرفت آن شخص را زمین می‌زد و لذا تبانی پشت پرده ترامپ با گروه‌های حزبی و سیاسی در زیر موضع‌گیری‌های جنجالی وی پنهان شد.

 

نماینده مردم اسلام‌ آباد غرب در مجلس تصریح کرد: حتی بعد از اینکه ترامپ رئیس‌جمهور شد بازهم ساختارها به جاهای تعیین‌کننده خود بازخواهند گشت و حتماً به‌گونه‌ای عمل خواهد کرد که در سیاست‌های مختلف از جمله سیاست‌های کلان آمریکا صاحب نقش باشد و همین سیاست‌ها را درباره گذشته که اعمال شده بود در پیش بگیرد و معتقدم در کوتاه‌مدت کنگره آمریکا در مقابل ایران صاحب نقش است و در بلندمدت نیز نگاه‌های ساختاری حاکم خواهد شد.

 

فلاحت‌پیشه بابیان اینکه اولویت‌های ترامپ در درجه اول مسائل داخلی به‌ویژه رکود این کشور خواهد بود، گفت: سرمایه‌داران بزرگ برای مقابله به رکود به ترامپ رأی دادند که این مسئله نشان‌دهنده این است که وی باید به مسائل داخلی از جمله رکود اولویت دهد و سایر اولویت‌ها به یک سری مسائل بحران‌ساز در جهان از جمله داعش و همچون عربستان برمی‌گردد.

 

وی با اشاره به سخنان ترامپ در مورد عربستان نیز تصریح کرد: ترامپ در حال حاضر  طیفی از سیاست‌مداران آمریکایی را نمایندگی می‌کند که از تبانی‌های دمکرات‌ها با مرتجعین عرب به‌ویژه در خصوص مسائل مالی و نفتی به شدت نگران و عصبانی بودند و هستند. بنابراین به نظر می‌رسد وی سیاست‌های جدیدی را در قبال عربستان در پیش بگیرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موضع‌گیری‌های مقامات کشورمان به‌خصوص رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیرامون انتخابات اخیر آمریکا تأکید کرد: معتقدم که هم آقای روحانی و هم آقای ظریف نباید بلافاصله موضوع برجام را به عنوان یک مطالبه از آمریکا مطرح می‌کردند، زیرا برجام یک توافق دولی است که به همان میزان که ایرانی‌ها باید نسبت به انجام شدن آن حساسیت داشته باشند، دیگر بازیگران به‌ویژه آمریکایی‌ها باید پیرامون این موضوع حساسیت داشته باشند.

 

فلاحت‌پیشه ادامه داد: به‌ویژه اینکه همین دمکرات‌هایی که الان کنار رفته‌اند بیشترین کارشکنی را داشتند و ترامپ بیشتر از این نمی‌تواند کارشکنی داشته باشد و دلیلی نداشت که مسئولان کشورمان به‌گونه‌ای موضع بگیرند که گویی نسبت به سرنوشت برجام نگرانند.

 

وی خاطرنشان کرد: موضع‌گیری‌ها باید تابع راهبردهای طرف مقابل باشد نه تابعی از موضع‌گیری‌های انتخاباتی، بنابراین معتقدم در آینده نیز ساختارها نقش تعیین‌کننده در جهت‌گیری‌های سیاست‌ خارجی آمریکا خواهد داشت.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد