جلیلی در پاسخ به سوالات دانشجویان:

دولت مقتدر ضد فساد است نه پرخاشگر/ دادن منابع کشور راه بهانه زدایی دشمن نیست/ به لطف بدهکاران بانکی خرج دولت از ۸۸ هزار میلیارد دلار در سال ۹۱ به ۲۰۰ هزار میلیارد رسیده است

کد خبر: 295840
|
11:33 - 1395/08/20
نسخه چاپی
دولت مقتدر ضد فساد است نه پرخاشگر/ دادن منابع کشور راه بهانه زدایی دشمن نیست/ به لطف بدهکاران بانکی خرج دولت از ۸۸ هزار میلیارد دلار در سال ۹۱ به ۲۰۰ هزار میلیارد رسیده است
اسلام آبادخبر: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت با پرخاشگری و یا روحیه امنیتی تقویت نمی شود بلکه را تقویت دولت مقابله با روزنه های فساد است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازمرصاد، سعید جلیلی بعد از ظهر امروز پس از سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه رازی به سوالات برخی از آنها پاسخ گفت.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص چرایی عدم اثرگذاری تعلیق داوطلبانه در دولت اصلاحات گفت: یکی از مشکلات ما همین بود که آن تعلیق فقط اسمش داوطلبانه بود. برای دو یا سه قطعنامه ای که در دوران دبیری آقای لاریجانی بر شورای عالی امنیت ملی تصویب شد هم منطقشان همین بود که چرا تعلیق داوطلبانه را ادامه نمی دهید؟ خب اگر داوطلبانه بود چرا باید ادامه می دادیم؟ در همان اواخر دوران آقای لاریجانی طرحی داده شد و پیشنهاد شد آنها سوالات خود را مشخصا بگویند تا ما جواب دهیم... گفتند بررسی می کنیم... بالاخره ۶ سوال مهم از نظر آژانس نوشته شد و گفتند موضوعات مهم باقیمانده اینهاست و قرار شد در ۱۸ ماه حل شود.

 

وی ادامه داد: پاسخ به این سوالات مصادف شد با دوره من و ما هم ظرف ۶ ماه به همه سوالات جواب دادیم و آژانس هم به شورای حکام نوشت که پاسخ های خود را گرفته و ابهامی نمانده است. جالب است بدانید در همان روز که این نامه آژانس به شورای حکام رفت اینها قطعنامه بعدی را صادر کردند. کسی که دنبال بهانه است اینطور است و آنکه ما گفتیم به بهانه ی بهانه زدایی نباید منابع این کشور را خالی کرد همین است.

 

وی افزود: بعد از این بود که آمریکا بهانه این را گرفت که برای توافق باید ایران اول قطعنامه های قبلی را که علیه او صادر شده اجرا کند و بعد ما گفتگو می کنیم اما وقتی گفتگو ها آغاز شد همین آمریکایی که شرط گذاشته بود سراسیمه آمد و شرکت کرد و شرط خود را نادیده گرفت.

 

جلیلی تصریح کرد: نتیجه ایستادگی این ملت این شد که آمریکایی که می گفت غنی سازی ۳ درصد ممنوع است در پایان مذاکرات آلماتی ۲ آمد و پذیرفت که بنشیند و بر سر غنی سازی ۲۰ درصد مذاکره کند.

 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: روند به گونه ای بود که آمریکایی که می گفت در مورد تعطیلی نطنز حرف بزنیم آمده بود و می خواست راجع به فوردو مذاکره کند‌. اراک را که دیگر اصلا حرفش را هم نمی زند. روند به شکلی داشت موفقیت های یک ملت را به ثبت می رساند که شرط تعلیق در سال ۸۲ به ۱۹ هزار سانتریفیوژ در سال ۹۲ رسیده بود و دیدید که به زبان آوردند بعد از ژنو که ما دیگر چاره ای نداشتیم چون ابزاری نمانده بود.

 

تسخیر لانه جاسوسی با رضایت یا بدون رضایت امام (ره)

 

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید تسخیر لانه جاسوسی که رضایت امام هم در آن نبود چه دستاوردی برای کشور داشت گفت: من نمی دانم مستند این حرف کجاست اما بگویم که یکی از ویژگی های مهم امام (ره) این بود که واقعیت را خوب و همه آن را می دید. اتفاقا هنر امام همین واقع بینی بود. امام همان زمان فرمودند این سفارت خانه نیست این لانه جاسوسیت. اسنادش هم موجود است. سوال من این است که چرا سال ۳۲ آنها توانستند کودتا کنند و کشور ما را ۲۵ سال عقب برانند؟ غیر از یک اعتماد غلط؟

 

وی افزود: در مصر چه اتفاقی افتاد؟ من به معاون مرسی گفتم که در مقابل ریشه مشکلات که آمریکاست ایستادگی کنند و او می گفت آمریکا در خیلی جاها به ما کمک کند. همین دلخوشی مرسی را به کجا کشاند؟ من به خانم اشتون هم گفتم که درست است ما با آقای مرسی در خیلی موارد اشتراک نظر نداریم اما آیا این رویه حمایت از دمکراسی شماست؟ این ها را ۳۰ سال بعد خانم مرکل فهمید و گفت سفارت آمریکا لانه شنود از ما شده است. این یک واقعیت است.

 

اگر آمریکا شیطان بزرگ است چرا به او دست می دهیم؟

 

جلیلی در پاسخ به این سوال که چرا با آمریکا که می گوییم شیطان اکبر است دست می دهیم و اساسا سایر کشورهای شبیه به آمریکا مثل فرانسه و انگلیس چه فرقی با آمریکا دارند که با آنها می نشینیم ولی با آمریکایی ها خیر؟ تصریح کرد: در پاسخ به این سوال که ممکن است در بسیاری دیگر از جوامع دانشگاهی شکل بگیرد باید بررسی شود که آمریکایی ها چه می گویند؟ بروید سند سیاست خارجی دموکراتها و جمهوری خواهان که در همین انتخابات ارائه کردند را ببینید. تفاوت آمریکا با سایر کشورها در این است که او پارادایمی در سیاست خارجی خود دارد که می گوید اصول ما با اصول شما تفاوت مبنایی دارد.

 

وی افزود: مثلا یک اصل در سیاست خارجه آمریکا تعهد به امنیت رژیم صهیونیستی است. شما متقابلا در سیاست خارجی خود اصل بر عدم مشروعیت اسرائیل است. این یک تقابل پارادایمی است. یک اصل دیگر بر سیاسیت خارجی آمریکا رهبری آنها بر جهان است... نه برای یک سال و دو سال... بلکه برای یک قرن آینده... این مخالف اصول ما و اصول انسانی اس ت.

 

آیا شعار استکبار ستیزی برای ارتباط ما با روسیه مصداق ندارد؟ برجام مگر مصوبه شورای عالی امنیت نیست؟

 

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: در سوال قبلی تفاوتها را گفتم. امروز کسی که در راس تقابل با جمهوری اسلامی قرار دارد آمریکاست. آنها خودشان بارها تغییر رژیم ایران را در ایران مطرح می کنند. به آنها چه ارتباطی دارد که ملت ایران ایستاده و از حقوق خودش دفاع می کند؟ رفتار آمریکا حتی خلاف ادعاهای خودش است. در مورد عربستان با آن شاخصه های حکومتش حرفی از دمکراسی و تغییر رژیم ندارد بلکه می گوید او متحد من است اما در مورد ایران اینگونه نیست.

 

وی افزود: یا مثلا در مورد مسائل هسته ای شما ببینید چند دور مذاکره از سال ۷۴ به بعد آقای الگور که معاون کلینتون بود آن زمان با نخست وزیر روسیه داشت که شما چرا می خواهید برای ایران نیروگاه بوشهر را بسازید؟ این رفتار ها باید اینگونه و مطابق با واقعیت تحلیل شود و الا شما نه دل در گروه روسیه دارید و نه آمریکا. بحث این است که بسنجیم واقعا چه کسی قصد مخالفت با ملت ایران جزو اصول اوست.

 

جلیلی ادامه داد: ملت ما خاطرش هست مگر درست در زمانی که گفتیم گفتگوی تمدنها پاسخ ما محور شرارت نشد؟ همین زمانی که شما به آمریکا می گویید باهوش و مودب او به شما می گوید حامی تروریست. چیست اینها؟ آنچکه وجه تمایز ماست دفاع از ارزشهای یک ملت است و همه روی آن اجماع دارند. مثل استقلال. اینکه کسی در آنسوی دنیا بگوید دانشجوی ما در چه رشته ای نباید درس بخواند را ما مخالفیم. اینکه یکی در آنسوی دنیا کسی که شعار اقتصاد آزاد را می دهد می گوید تراکنش بانکی تو با یک کشور ثالث را باید من اجازه بدهم جای سوال دارد.

 

چرا به برجام که مصوبه شورای عالی امنیت ملی است نقد می کنید؟

 

رئیس تیم سابق مذاکره کننده ایران در پاسخ به این سوال که برجام مصوبه شورای عالی امنیت ملی است پس چرا به آن نقد می کنید گفت: درست است این مصوبه شورای عالی است و بعد هم به تایید رهبر انقلاب رسید اما با چه شرطی؟ شورای عالی امنیت ملی با ۱۰ شرط، مجلس با ۱۰ شرط و رهبر معظم انقلاب با ۲۸ ملاحظه آن را ابلاغ کردند بنا بر این اگر چیزی بدون روزنه و اشکال بود این همه شرط و ملاحظه جدی نمی خورد.

 

جایگاه تصمیمات شورای نگهبان چیست؟

 

جلیلی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: جمهوریت و اسلامیت نظام همانطور که گفتیم با هم است و شورای نگهبان حافظ اسلامیت قوانین و قانون اساسی است. نمی شود که رفتار سلیقه ای با قانون داشت و آنجا را که قبول داریم بگوییم خوب است و آنجا را که نمی پسندیم بگوییم اصلا برای چیست؟

 

وی ادامه داد: من مثالی میزنم برای شما... صبح روزی که مشخص شد آقای روحانی رییس جمهور است بنده اولین نفری بودن که زنگ زدم و تبریک گفتم... این احترام به قانون بود و دوستان ما هم چنین کردند. اما آیا اگر در سال ۸۸ هم چنین احترامی به قانون و مردم و نظر آنها گذاشته میشد این ظلمها به نظام روا داشته می شد؟

 

چرا اجازه دادید حق توانمندی هسته ای ایران به باد برود؟

 

جلیلی در پاسخ به این سوال اظهارداشت: این ملت ایران است که انتخاب می کند و در انتخابات ۹۲ نیز گفتار و برنامه های کاندیداها اینگونه واقع شد که این انتخاب شکل بگیرد. ما باید تلاش کنیم نواقصی که بود در اقناع مردم برای گفتمان انقلاب اصلاح شود.

 

دانشجویی که رایش را از روحانی پس گرفت

 

یکی از دانشجویان پس از بیان ‌اینکه من وقتی که میبینم به جای تولید و اشتغال کشور به سمت رکود و تسلیم پیش می رود اعلام می کنم که رایم را از روحانی پس می گیرم، گفت: سوال من این است که کی قرار است با فساد در کشور مقابله جدی شود؟

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال اظهار داشت: آنچکه باور مردم به آن نزدیک شود میشود گفتمان غالب. بر اثر برخی نگاه هایی که در انتخابات ۹۲ اعلام شد این باور شکل گرفت که ما تا روابط خود را با برخی کشور ها اصلاح نکنیم مشکلات مانیز حل نخواهد شد. این باور به صراحت بیان شد و من همان زمان این نگاه را صحیح و کامل نمی دانستم.

 

وی گفت: روز اول بعد از پیروزی آقای روحانی به عنوان یک هدیه تجربی به ایشان عرض کردم ممکن است من می خواستم ماشین دولت را به سمتی که خودم فکر می کردم درست است ببرم و شما به سمت دیگر اما بدانید که تا این ماشین اصلاح نشود نه شما را به سمت هدفتان خواهد برد و نه مرا. وظیفه شما فعال کردن و شتاب دادن به این ماشین است.

 

جلیلی ادامه داد: سوال اینجاست که چرا این ماشین به جای حرکت مدام هزینه روی دست ما می گذارد و این بدنه دولت مثل یک ماشین نیازمند تعمیر بعد از طی چند قدم می ایستد و بعد باید هزینه کنید برایش؟ سال ۹۱ هزینه های کل دولت ۸۸.۹ هزار میلیارد تومان در حالی که سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و امسال در ۶ ماهه اول سال ۹۵ هزار میلیارد تومان که احتمالا تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: این ماشین در دل همین ۹۵ هزار میلیار تومان تنها ۶ هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی داشته است. مابقی آن هزینه جاری بوده است. این مثل ماشینی است که مدام هزینه اش می شود و خروجی کمی دارد.

 

جلیلی با اشاره به سخنان روز گذشته معاون اول رئیس جمهور گفت: چرا باید در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشیم؟ باید کسی که منتخب مردم می شود این را حل کند اما آقای معاون اول روز گذشته گفتند که ۱۰۰ هزار میلیار معوقات بانکی داریم... یعنی ظرف مدت کوتاهی ۳۰ هزار میلیارد دلار اضافه شد گرچه قبل از ایشان وزیر اقتصاد ۱۲۰ هزار میلیارد را اعلام کرده بود و یکی دیگر از مدیران دولت ۱۵۰ هزار میلیارد را...

سخنران امروز دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به سوال دانشجویی که خواستار مبارزه جدی با  فساد بود گفت: حالا دقت کنید که ۱۱ هزار میلیارد تومان از این معوقات دست ۲۳ نفر است و پس نمی دهند. در حالی که یارانه ای که برای کل کشور در ماه پرداخت می شود چیزی حدود ۳ هزار میلیارد است. دولت ما این است؟ درست است نه سازوکارهای امنیتی دولت را مقتد می کند نه پرخاشگری چیزی که مقتدر می کند دولت را جلوگیری از این روزنه هاست.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد