مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب مطرح کرد:

افزایش7برابری کشت دانه های روغنی نسبت به سال گذشته در اسلام آبادغرب/کشاورزان کشت خود را قبل از بارندگی موثر(پله)انجام دهند

کد خبر: 295761
|
13:36 - 1395/08/08
نسخه چاپی
افزایش7برابری کشت دانه های روغنی نسبت به سال گذشته در اسلام آبادغرب/کشاورزان کشت خود را قبل از بارندگی موثر(پله)انجام دهند
اسلام آبادخبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: طبق پیش بینی های هواشناسی بارندگی موثر(پله) حدود 20 آبان در شهرستان اتفاق می افتد و کشاورزان باید سعی کنند که بیشترین کشت خود را قبل از آن زمان انجام دهند چون زمان کشت یکی از فاکتور های مهم تولید است.

 اکبر میرزایی کلهر در گفتگو بااسلام آباد خبر،  اظهار داشت: امسال در بخش غلات سال زراعی بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم، در مزارع کشاورزی شهرستان بالغ بر 100هزار تن گندم  و 40 هزار تن جو تولید شد که رکورد بسیار خوبی در چند سال اخیر بود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب با بیان اینکه؛ در مزارع کلزا نیز بالغ بر 125 تن محصول کلزا برداشت شده است،  خاطرنشان کرد: در راستای بحث اقتصاد مقاومتی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص قطع وابستگی روغن به خارج،  برای اولین بار در استان اقدام به کشت  50 هکتار آفتابگردان روغنی در مزارع شهرستان شده است.

 

وی افزود:  ترویج و جا انداختن کشت یک محصول برای اولین بار کار سنگینی است و تلاش و همت مضاعفی را می طلبد که الحمدلله با تلاش همکاران تا این پایه به طور متوسط 3 تن در هکتار برداشت داشته ایم که به کارخانه های مربوطه انتقال یافت.

 

مهندس میرزایی گفت: کشت دانه های روغنی از چند جنبه اهمیت دارد؛ یکی اینکه روغن کشور تأمین می شود و موضوع مهم دیگر در کشت دانه های روغنی کاهش مصرف آب های زیر زمینی است که این محصول با نیاز آبی خیلی کم (یک، چهارم مصرف آب در چغندر قند) که با 5 بار آبیاری درآمدی نزدیک به چغندر قند که 20 بار نیاز به آبیاری دارد نصیب کشاورز می شود و با توجه به کاشت و برداشت ماشینی زحمت خیلی کمی برای کشاورز دارد و بازار خرید آن تضمین شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: بالغ بر 90 هکتار ذرت از مزارع شهرستان کشت و برداشت شده است که با توجه به پایین بودن قیمت آن به شرکت پشتیبانی واگذار شده که در بورس عرضه شود تا کشاورزان متضرر نشوند، هرچند کشاورز پول محصول خود را دیر تر دریافت می کند.

 

وی افزود: با توجه به اهمیت دانه های روغنی در بحث اقتصاد مقاومتی و موفقیت کشت سال گذشته، همچنین موضوع صیانت از آب های زیر زمینی، امسال تلاش مضاعفی جهت افزایش سطح زیر کشت محصولات با نیاز آبی کم صورت گرفت و 350 هکتار کلزا (7 برابر سال گذشته) کشت شد که این رقم استقبال کشاورزان برای شهرستان رکورد خوبی محسوب می گردد.

 

میرزایی گفت: این محصول توسط کارشناسان کشاورزی به روز کنترل می گردد و انشاءالله با بهره برداری بالای این محصول در سال آینده نیازی به کار ترویجی نمی باشد چون خود کشاورزان با قیاس کلزا و زحمات و مشکلات چغندر قند، قطعا" به سمت کشت محصول  کلزا که مورد حمایت دولت نیز می باشد روی خواهند آورد.

 

 

وی افزود: بالغ بر 8هزار هکتار گندم دیم ، 500 هکتار گندم آبی و هزار هکتار جو کشت شده است و 200 دستگاه بذرکار ردیفی در شهرستان کار کشت را انجام داده اند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب با بیان اینکه؛ هشدراهای کم بارشی هواشناسی باعث تاخیر در کشت کشاورزان گردید، اظهار کرد: کشاورزان باید سعی کنند که کشت خود را قبل از باران اول ( پله) انجام دهند و نباید این فرصت طلایی را از دست بدهند چون از دست دادن باران اول 30 تا 40 درصد تولید محصول را کاهش می دهد.

 

وی افزود: طبق پیش بینی های هواشناسی بارندگی موثر(پله) حدود 20 آبان در شهرستان اتفاق می افتد و کشاورزان باید سعی کنند که بیشترین کشت خود را قبل از آن زمان انجام دهند چون زمان کشت یکی از فاکتور های مهم تولید است.

 

میرزایی خاطرنشان کرد: به اندازه کافی بذر، سموم و کودهای شیمیایی تهیه شده و در انیارهای سطح منطقه موجود است و کارشناسان ما به روز جهت مشاورزه به کشاورزان در منطقه حضور دارند و با توجه به اینکه 80 درصد شماره تلفن همراه کشاورزان در دسترس می باشد در خصوص اطلاع رسانی موارد مهم ترویجی از طریق پیامک اقدام می گردد.

 

وی با تخمین 200 هزارتن برداشت چغندر قند از مزارع اسلام آبادغرب، افزود: کارخانه قند اسلام آبادغرب تاکنون بیش از 40 هزار تن از محصول چغندر قند کشاورزان شهرستان را خریداری نموده و کارخانه های مهمان بالغ بر 80هزار تن محصول چغندر منطقه را خریداری نموده اند.

 

میرزایی با اشاره به مشکلات چغندر قند و مصرف بالای آب این محصول گفت:  در 4 سال گذشته که در سطح زیر کشت 5هزار و 200 هکتار 200 هزار تن محصول برداشت می شد و اکنون نیز با تلاش فراوان  این سطح زیر کشت به 3هزار 750 هکتار کاهش یافته در حالی که همان 200 هزار تن محصول برداشت خواهد شد و ذرت هزار هکتاری به 80 هکتار کاهش داده شده است و اکنون ذرت علوفه ای که آب کمتری نیاز دارد کشت می شود و گندم آبی که که قبلا" 6هزار هکتار کشت می شد بیشتر ارقامی کشت می شد که نیاز به آبیاری کمتری دارد.

 

وی افزود:  افزایش تولید در واحد سطح بالا برده شده اما تلفات و مصرف آب به شدت کاهش داده شده است و این محصول با محصولات با نیاز آبی کم جایگزین شده است و با این اقدامات دشت های اسلام آبادغرب که زمانی از لحاظ کم آبی بعنوان دشت های بحران زده معرفی شده بود، اکنون در حال خارج شده از بیلان منفی است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب با اشاره به ضعف ها و بیماری های نخود بهاره،  اظهار داشت: 500 هکتار کشت نخود پاییزه در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی بود و استقبال خوبی توسط کشاورزان از آن بعمل آمد به گونه ای که امسال 3 هزار هکتار متقاضی کشت نخود پاییزه اعلام شده است.

 

وی افزود: از حسن های نخود پاییزه بهروه وری  از بارن های پاییزی زمستانی و برداشت این محصول با کمباین است که همین امر باعث برتری نسبت به نخود بهاره و کاهش هزینه های آن شده است.

 

مهندس میرزایی با اشاره به بحث علمی کردن کشاورزی گفت: موفقیت های کسب شده در ترویج کشت های جدید نظیر دانه های روغنی کلزا و ... تا حد زیادی مدیون همکاری بسیج مهندسین و پایگاه های مقاومت بسیج بوده ایم که همیشه کمک کار ما و کشاورزان بوده اند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها