نشریه «نیوزویک» مطرح کرد:

احتمال درگیری مستقیم ایران و عربستان سعودی افزایش یافت/ هراس ریاض از پیشرفت موشکی تهران

کد خبر: 295710
|
11:26 - 1395/07/28
نسخه چاپی
احتمال درگیری مستقیم ایران و عربستان سعودی افزایش یافت/ هراس ریاض از پیشرفت موشکی تهران
هراس حاکمان سعودی از پیشرفت قدرت موشکی ایران در منطقه می‌تواند منجر به اقدام مستقیم ریاض برای جنگ با تهران شود.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ به نقل ازسناباد نیوز، دو کشور عربستان سعودی و ایران همیشه ترجیح داده‌اند که جنگ نیابتی را ادامه دهند زیرا دستاورد درگیری مستقیم بسیار کمتر از زیان‌های وارده خواهد بود. با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این دو کشور در حال کشیده شدن به سوی جنگ مستقیم با یکدیگر هستند.

نشریه آمریکایی پرتیراژ «نیوزویک» با بیان این مطلب نوشت: پیش از ظهور بهار عربی در سال 2011، رقابت ایران و عربستان سعودی بیشتر در عراق، لبنان، بحرین و در برخی اوقات در فلسطین دیده می‌شد، اما امروز سعودی‌ها و ایرانیان درگیری‌های شدیدتر و خطرناک‌تری در سوریه و یمن دارند. در سوریه، عربستان سعودی قصد دارد بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را که متحد نزدیک به ایران است را برکنار کند و بارها تهدید کرده است که نیروهای نظامی خود را به سوریه اعزام خواهد کرد. اگر چنین عملی انجام شود، ریاض با تهران و نیروهای حزب الله لبنان در سوریه وارد درگیری مستقیم خواهد شد.

نیوزویک افزود: در یمن نیز اگر یک موشک دیگر توسط حوثی‌ها وارد خاک عربستان شود و سعودی‌ها در آب‌های خلیج فارس ورود پیدا کنند، تهران و ریاض وارد درگیری مستقیم خواهند شد.

از طرف دیگر، فرماندهان جدید و جوان در ریاض سیاست‌های هجومی‌تری برای سیاست خارجه عربستان در نظر گرفته‌اند و به سوی تخاصم بیشتر با ایران گام برمی‌دارند. از قدیم، سعودی‌ها همیشه سیاست محافظه‌کارانه را در پیش می‌گرفتند اما تغییرات ایجاد شده در این کشور، احتمال درگیری مستقیم هر چه بیشتر بین تهران و ریاض را بیشتر خواهد کرد.

علاوه بر این، سیاست آمریکا در برابر ایران منجر به بی‌اعتمادی مقامات سعودی به این متحد دیرینه شده است. انتقاد واشنگتن از اقدامات جنگی حاکمان سعودی در یمن نیز می‌تواند دشمنی عربستان با ایران را بروز دهد.

در پایان، ظرفیت موشکی ایران که به تازگی پیشرفت بسیاری داشته است می‌تواند عامل بزرگی در به وجود آمدن درگیری مستقیم دو کشور باشد. هراس حاکمان سعودی از پیشرفت قدرت موشکی ایران در منطقه می‌تواند منجر به اقدام مستقیم ریاض برای جنگ با تهران شود. البته سیاست‌های رئیس جمهور بعدی آمریکا در برابر ایران می‌تواند در این تنش‌ها تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/vq

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد