رییس دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب خبر داد:

اجرای طرح ابلاغ الکترونیک در دادگستری اسلام آبادغرب

کد خبر: 295669
|
11:13 - 1395/07/22
نسخه چاپی
اجرای طرح ابلاغ الکترونیک در دادگستری اسلام آبادغرب
اسلام آبادخبر: رییس دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب از اجرای طرح ابلاغ الکترونیک در دادگستری این شهرستان خبر داد.

به گزارش اسلام آباد خبربیژن نجفی رییس دادگستری اسلام آبادغرب ، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی و ارتباط تصویری از راه دور برای طرح شکایت، دعوا و احضار متهم ، نیابت قضایی و غیره بلامانع است.

 

وی ضمن تشریح جزئیات اجرایی شدن این طرح، گفت: یکی  از اقدامات خوبی که امروزه در مجموعه قضایی کشور شاهد آن هستیم تغییر و تحولاتی است که در آیین دادرسی کیفری ایجاد شده است.

 

رییس دادگستری اسلام آبادغرب  با اشاره به مشکلات ابلاغ دستی توسط مامورین ابلاغ من جمله؛ عدم شناسایی آدرس، عدم همکاری برخی افرد با مامور ابلاغ و ...که منجر به چندین جلسه تمدید زمان رسیدگی به یک پرونده می شود، گفت: به منظور صرفه جویی در استفاده از کاغذ، کاهش زمان رسیدگی و رفع اطاله دادرسی و تجدید بی مورد جلسات دادگاه، قانون ابلاغ الکترونیک به تصویب رسیده که بر اساس این قانون ابلاغ اوراق قضایی به طرفین  به صورت الکترونیکی انجام می شود.

 

وی افزود: تمام مردم ایران می بایست در سامانه " ثنا " به آدرسhttp://sana.adliran.ir   ثبت نام نمایند تا از مزیت های این سامانه نظیر؛ جلوگیری از اطاله دادرسی، کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها بهره مند شوند.

 

دکتر نجفی خاطرنشان ساخت: از مهمترین مزیت این سامانه این است که در هر جای کشور بر علیه شخصی دعوایی مطرح شود، وی متوجه می شود و از طریق پیامک یا ایمیل به وی اطلاع رسانی خواهد شد و علاوه بر آن کسی نمی تواند ادعا کند که خوانده مجهول المکان است و یا اینکه تقلبی در نحوه ابلاغ و طرح دعوا صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای مراجعین به دادگستری ثبت نام رایگان در سامانه ثنا انجام می گردد، بیان داشت: برای ثبت نام در این سامانه یک فرایند دو مرحله ای وجود دارد که  متقاضیان می توانند از طریق اینترنت منزل وارد سامانه ثنا شده و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده نظیر؛ کدملی، آدرس دقیق منزل، کدپستی و مشخصات شناسنامه ای فرد، مرحله اول ثبت نام را انجام داده که یک کد رهگیری به تلفن همراه ایشان ارسال خواهد شد.

 

رییس دادگستری اسلام آبادغرب گفت: متقاضیان پس از اتمام مرحله اول از آن پرینت گرفته و با همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده اند،  جهت احراز هویت و اخذ امضا، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند. در شهرستان هایی( من جمله اسلام آبادغرب) که فعلا دفتر خدمات قضایی ندارند می بایست به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت نمایند .

 

وی افزود: در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر آدرس یا نام یا تلفن ھمراه و مانند آن، اشخاص موظف اند تغییرات ایجادشده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند. در غیر این صورت مطابق ماده ٧٩قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضایی خواھد بود.

 

دکتر نجفی گفت: در خصوص ماده 175 قانون آئین دادرسی کیفری دستورالعمل رییس قوه قضائیه وجود دارد و در استان های فارس و قزوین اجرا شده است.

 

وی با بیان اینکه وارد کردن اطلاعات در سامانه به منزله سوء سابقه نیست و این ثبت نام برای کلیه مردم ایران لازم است، از مردم شهرستان اسلام آبادغرب تقاضا نمود که در سامانه ثنا ثبت نام بعمل آورند تا از خدمات مفید قوه قضائیه محروم نشوند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد