رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس:

دستگیری دو دیپلمات خارجی به دلیل خروج آنها از حیطه مجوز صادر شده بود/ کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی تخلفات این دو دیپلمات است

کد خبر: 295431
|
11:50 - 1395/06/04
نسخه چاپی
دستگیری دو دیپلمات خارجی به دلیل خروج آنها از حیطه مجوز صادر شده بود/ کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی تخلفات این دو دیپلمات است
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه تنها مجوز سفر گردشی دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی را به برخی مناطق کردستان صادر کرده و سپاه پاسدران با مشاهده خروج این افراد از حیطه مجوز خود اقدام به دستگیری آنها کرده است.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با صبح قزوین، درباره حضور آزادانه دیپلمات‌های اروپایی در مناطقی که حق حضور ندارند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از اصل حاکمیت ملی خود دفاع کرده و این مسئله به عنوان خط قرمز نظام به شمار می‌رود. 

وی در ادامه افزود: هیچگاه اجازه نمی‌دهیم کشورهای مختلف حتی در قالب دستگاه دیپلماسی و یا دیپلمات‌های خود بخواهند این حاکمیت ملی را مورد نقض قرار دهند. 
نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: در مورد نحوه رفتار دیپلمات‌ها و حد و حدود فعالیت آنها نیز پروتکل همکاری‌های دیپلماتیک میان کشورها وجود دارد و براساس آن به طور شفاف مشخص می‌شود که دیپلمات‌ها تا چه اندازه و در چه حد و حدود و مناطقی می‌توانند حاضر شده و از ورود به چه نقاطی منع شده‌اند.
وی عنوان کرد: معتقدیم در راستای ارتباط فرهنگی و توسعه همکاری‌ها می‌توان در حد و حدود قانونی و تحت تشریفات معین زمینه همکاری با کشورهای مختلف را برقرار کرد؛ اما خروج از این حیطه و سوء استفاده از زمینه ایجاد شده به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود. 

وزارت خارجه باید هرچه سریع تر موضوع دیپلمات‌های خارجی را تعیین تکلیف کند 
محمدی درباره راههای نفوذ دشمن گفت: همانطور که در گذشته ثابت شده یکی از روش‌های نفوذ دشمن ورود از بخش‌های مختلف دستگاه دیپلماتیک کشورهای مختلف است و بی‌توجهی به این موضوع عواقب جبران ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت. 
وی درباره تکذیب وزارت خارجه کشورمان درباره ماجرای حضور دو دیپلمات و توقیف آنها از سوی سپاه اذعان کرد: در مورد دو دیپلمات و تبعه دستگیر شده فرانسوی و انگلیسی اطلاعات و اخبار حکایت از آن دارد که وزارت امور خارجه تنها مجوز سفر گردشی این افراد را به برخی مناطق کردستان را صادر کرده و سپاه پاسدران با مشاهده خروج این افراد از حیطه مجوز خود اقدام به دستگیری آنها کرده است. 
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: ما منتظر هستیم وزارت امور خارجه هرچه سریع‌تر این موضوع را تعیین تکلیف کرده و در صورت اثبات حضور و عکس برداری از مناطق نظامی که به معنای نقض حاکمیت ملی است، واکنش مناسب نشان دهد. 
وی در پایان بیان کرد: مجلس شورای اسلامی نیز از طریق کمیسیون امنیت ملی به طور دقیق پیگیر موضوع و اعلام نتیجه مسئولان وزارت امور خارجه است. 


انتهای پیام/م

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد