مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب مطرح کرد:

پیش بینی برداشت 80هزار تن گندم در اسلام آبادغرب

کد خبر: 294976
|
08:56 - 1395/03/23
نسخه چاپی
پیش بینی برداشت 80هزار تن گندم در اسلام آبادغرب
اسلام آبادخبر: مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب گفت: پیش بیی می شود در سال زراعی امسال 80 هزار تن گندم برداشت شود.

اکبر میرزایی کلهر در گفتگو با اسلام آباد خبر، اظهار کرد: گندم  از مرحله شیری به مرحله دانه رسیده و مرحله رسیدگی جو نیزکامل شده و ظرف 2 هفته آینده درو جو آغاز خواهد شد و تخمین عملکرد 1600 کیلو در هکتار برای جو زده شده و پیش بینی شده بیش از 32 هزار تن از سطح زیر کشت 20 هزار هکتار جو دیم کشت شده درمنطقه برداشت شود.

 

میزرایی با بیان اینکه 450 هکتار کشت آبی جو  در  منطقه انجام شده، گفت: محصول جو دچار افت قیمت در بازار شده و این مربوط به پایین بودن قیمت جهانی محصول است و با توجه به استراتژیک بودن محصول دولت محصول جو را وارد بورس کرده است .

 

وی با اشاره به اینکه اکثر محصول جو توسط خود کشاورزان برای خوراک دام مصرف می شود، گفت: اقبال عمومی کشاورزان برای ورود این محصول به بورس کم بوده اما با وجود این بالغ بر 3 هزار هکتار در سامانه مربوطه  ثبت نام بعمل آمد و کشاورزان کد بورسی دریافت کردند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تشریح کرد: روال بر این است که کشاورزی که کد بورسی محصول جو را دریافت کرده، پس از برداشت محصول خود را به تعاون روستایی بعنوان نماینده بورس تحویل می دهد و هر زمان کشاورز اعلام فروش نماید، تعاون روستایی محصول وی را بر فرض به نرخ روز می فروشد مثلا" اگر قیمت روز هر کیلو 700 تومان باشد، بورس موظف است ظرف 3 روز قیمت محصول را به حساب کشاورز واریز نماید.

 

وی افزود: در این نوع فروش که قیمت تضمینی جو از قرار هرکیلو 1028  تومان براورد شده است، مبلغ 328 تومان مابه تفاوت قیمت فروش بعدا" بعنوان یارانه توسط دولت به حساب کشاورز ئاریز خواهد شد منتهی کمی زمان بر است و طی 4 الی 5 ماه تسویه می گردد ولی در مجموع از این بهتر است که کشاورز محصول خود را زیر قیمت بفروشد و متضرر شود.

 

میرزایی گفت: در خصوص محصول گندم ، حدود 40 هزار هکتار دیم و 5هزار و 500 هکتار آبی کشت شده است و تا این پایه در مجموع وضعیت خوبی دارند اما  افزایش بارندگی ها و رطوبت موجب شد که زنگ گندم حدود 20 درصد به محصولات آسیب برساند ولی با توجه به مقاومت ارقام سرداری خسارت زیاد نبوده است.

 

وی افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی از طرق مختلف، پخش اطلاعیه، کلاس های دهیاری و شورا های روستا و ... اطلاع رسانی استفاده کرده تا مردم با بیماری زنگ گندم مبارزه کنند و بالغ بر 3500 هکتار سمپاشی صورت گرفت، اما در مواردی بخاطر حیفی کشاورزان از ورود تراکتور به مزارع بخاطر رشد فوق العاده محصول در امسال سم پاشی محدودی صورت گرفت هرچند که تاکید شد ضرر زنگ بیش از له شدن بخش ناچیزی از محصول در اثر ورود تراکتور و کارگر است.

 

مهندس میرزایی اظهار کرد: بالغ بر 2 هزار هکتار سم پاشی بر علیه پوره سن که دراین مرحله خسارت می رساند صورت گرفته است و کارشناسان ما  به روز به همراه کشاورزان ردیابی و تراکم گیری می نمایند تا خسارت سن بالا نرود.

 

وی در خصوص اهمیت مبارزه با سن گفت: سن علاوه بر اینکه تولید محصول را پایین می آورد، مشکل نظارت سیلو ها را نیز به دنبال دارد چون سیلوها فقط تا 2 درصد سن زدگی گندم را پذیرش می کنند و درصد بالاتر از آن را عودت می دهند و آن محصول باید جهت خوراک دام و طیور مصرف شود که در این صورت کشاورز خیلی متضرر می شود.

 

میرزایی تصریح کرد: تخمین زده شده که بالغ بر 80هزار تن گندم در شهرستان اسلام آبادغرب برداشت شود.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد