در گفتگو با یک متخصص گوارش مطرح شد؛

توصیه هایی پزشکی برای روزه داران/ از تقسیم بندی وعده های غذایی پس از افطار تا توجه به نوع خوراک مصرفی

کد خبر: 294955
|
10:31 - 1395/03/18
نسخه چاپی
توصیه هایی پزشکی برای روزه داران/ از تقسیم بندی وعده های غذایی پس از افطار تا توجه به نوع خوراک مصرفی
اسلام آبادخبر: یک متخصص گوارش گفت: در افطار باید غذا ها سبک باشند و در این وعده به غیر از مایعات گرم می توان از نان و پنیر و سبزی و یا شیر و فرنی استفاده کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، تورج احمدی جویباری مدیر عامل بیمارستان امام خمینی (ره) و متخصص گوارش در مورد آداب غذایی در ماه رمضان به خبرنگارشهد شفاگفت» افراد در ماه رمضان یک گرسنگی طولانی مدت را تجربه می کنند و دستگاه گوارش آن ها خالی می ماند، بنابراین نباید یکباره حجم زیادی را وارد معده خود کنند.

 

وی توصیه کرد: برای جلوگیری از سوء هاضمه و دریافت کالری مناسب، روزه داران افطار را با خوردن غذای سبک شروع کنند و به  دلیل واقع شدن در فصل گرم هم هنگام افطار از چای کم رنگ، مایعات گرم و چند عدد خرما استفاده کنند و به هیچ وجه از مایعات خیلی سرد و گازدار استفاده نکنند.

 

جویباری با بیان اینکه خوراکی ها باید در سه وعده غذایی در ماه رمضان، تقسیم شوند، گفت: در افطار باید  غذا ها سبک باشند و در این وعده به غیر از مایعات گرم می توان از نان و پنیر و سبزی و یا شیر و فرنی استفاده کرد. بایستی با فاصله شام را مانند روزهای عادی و سر موقع خورد و غذای وعده سحر هم مانند صبحانه باید سبک باشد.

 

این متخصص گوارش بیان کرد: غذای اصلی باید در وعده شام خورده شود با این تفاوت که چرب و شیرین نباشد زیرا هضم آن سخت خواهد بود. افراد بالای 45 سال و کسانی که مشکل سوء هاضمه و اختلالات گوارشی دارند، نباید حجم زیادی از مایعات را بنوشند زیرا هنگام خوردن غذا، احساس سنگینی می کنند و بعد از چند روز دچار سوء هاضمه می شوند.

 

وی توصیه کرد: افرادی که سابقه زخم معده، ریفلاکس و سوء هاضمه دارند، داروهای خود را بین وعده شام تا سحر استفاده کنند و با توجه به اینکه افزایش سن درصد ابتلا به سوء هاضمه را بالا می برد، قدرت هضم این اشخاص هم کم می شود بنابراین نباید از غذاهای چرب استفاده کنند.

 

جویباری بیان کرد: غذاهایی سنتی ایرانی مانند، آش، حلیم، شله زرد، حلوا از غذاهای چرب هستند که باعث می شوند از صفرا  و دستگاه گوارش خوب استفاده شود و این غذاها باید در وعده اصلی که شام است خورده شود، بنابراین اگر افراد آداب روزه داری را رعایت کنند، دچار مشکل نمی شوند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد