ایران زیر بار حج آمریکایی نخواهد رفت؛

برجامِ حج!

کد خبر: 294892
|
23:58 - 1395/03/04
نسخه چاپی
برجامِ حج!
سعودی‌ها به دنبال حجی آمریکایی می‌باشند که طی آن قرار نیست از شیطان اکبر و طاغوت اعظم برائت جسته شود.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از آناج، بالاخره ماجرای حج تمتع 95 به جاهای باریک کشیده شد. بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه وزرات حج عربستان طی بیانیه‌ای از پذیرش حجاج ایرانی استقبال کرد و مدعی شد که طرف ایرانی زیر بار امضای صورت‌جلسه‌ی مربوطه نمی‌رود. این در حالی بود که دو روز پیش از آن، علی جنتی در دیدار با یکی از مراجع عظام تقلید از کارشکنی‌ها و برخورد سرد و نامناسب سعودی‌ها سخن گفت و حتی پرده از انگشت‌نگاری و تفتیش مقامات سازمان حج و زیارت ایرانی در فرودگاه عربستان برداشت.

سازمان حج و زیارت ایران نیز 26 اردیبهشت‌ماه طی بیانیه‌ای به ادعاهای طرف سعودی پاسخ داد و اعلام کرد: «موضوع ارائه‌ی خدمات کنسولی و حمایت‌های حقوقی از حجاج ایرانی و تضمین امنیت و سلامت آن‌ها با توجه به حوادث سال گذشته هم‌چنان مورد تأکید جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است که دولت سعودی باید پاسخگو باشد.»

برخی از مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه نیز ضمن محکومیت کارشکنی حکام سعودی، به ضرورت تأمین امنیت، سلامت و حفظ عزت حجاج اشاره کردند. آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به فعالیت‌های ضد وحدت حکومت آل‌سعود گفت: «این حکومت بقایای همان‌هایی هستند که در صدر اسلام چنین رویدادهای تلخی را رقم زدند... کسانی که امسال مستطیع حضور در حج شدند، به دلیل شرایط امسال مستطیع نیستند.»

روز گذشته نیز دومینوی محکوم‌نمودن عربستان به رئیس قوه قضائیه و سخنگوی وزارت امور خارجه رسید. حسین جابری‌انصاری با بیان اینکه ما بر اساس اینکه حج یک فریضه واجب اسلامی است و وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری این فریضه واجب بود، با حداکثر خویشتن‌داری این موضوع و جنبه‌های اجرایی و فنی آن را دنبال کردیم، عنوان کرد: «اگر عربستان سعودی تغییری در رویه خود انجام ندهد، مسئول صد عن سبیل‌الله و بستن راه حجاج ایران خواهد بود.»

با این اوصاف، بی‌راهه نیست اگر مذاکرات و پیغام و پسغام‌های ایرانی-عربستانی را «برجام حج» بنامیم که طی آن دو طرف نتوانستند به برنامه‌ی جامع اقدام مشترکی برای اعزام توأم با عزت و امنیت زائران ایرانی به خانه‌ی خدا دست یابند. برجامی که ریشه در تجاوز به دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، سقوط جرثقیل در مکه، فاجعه‌ی اندوهناک منا، اعدام شیخ نمر و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد دارد.

هر چند یکی از علل بروز چنین صحنه‌ای که تا تفتیش و انگشت‌نگاری مقامات ایرانی در فرودگاه عربستان، آن هم بعد از طی کردن فرآیند 2 ماهه‌ی صدور ویزای آنها کشیده شده، به فرمول سیاست خارجی دولت در مواجهه با سعودی‌ها باز می‌گردد، اما هرگز نمی‌توان از کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌های آل سعود چشم‌پوشی کرد.

آنها از هیئت ایرانی خواستار حذف مراسم دعای کمیل و اعمال برائت از مشرکین شدند که مخصوصا شرط دوم، نمی‌تواند از سوی ایرانی‌ها پذیرفته شود. در واقع آنها به دنبال حجی آمریکایی می‌باشند که طی آن قرار نیست از شیطان اکبر و طاغوت اعظم برائت جسته شود.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد