به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان؛

سالانه 85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شود/ سرطان پوست شایعترین نوع

کد خبر: 294250
|
10:47 - 1394/11/13
نسخه چاپی
سالانه 85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شود/ سرطان پوست شایعترین نوع
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: به طور میانگین سالیانه85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور شناسایی می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگارپاک پرسبا اشاره به اینکه هشتم تا پانزدهم بهمن به نام هفته پویش و اطلاع رسانی سرطان در کشور نام گرفته اظهار داشت: هدف از بزرگداشت این هفته افزایش آگاهی مردم درباره روشهای تشخیص  زود هنگام و هشدار دهنده بیماری های سرطان است.

 

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان‌کرمانشاه سرطان را پس از بیماری های قلبی-عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در کشور دانست و بیان کرد: از آنجا که سالیانه به طور متوسط 85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور و میلیون ها مورد در سطح جهان شناسایی می شود تشخیصبه موقع و زودهنگام سرطان امکان کنترل و بهبودی کامل را افزایش می دهد.

 

دکتر بیگلری با اشاره به اینکه سرطان به معنای رشد لجام گسیخته و غیرقابل کنترل سلولهای بدن است گفت: یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری بوده و یک سوم دیگر نیز در صورت تشخیص زودهنگام قابلیت بهبودی بسیار بالایی دارند.

 

وی شایعترین سرطان در کشور را سرطان پوست و سپس سینه و دستگاه گوارش در هر دو جنس زن و مرد اعلام و عنوان کرد: ابتلا به سرطان در افراد درجه یک، تغییر عمده در وضعیت خالهای پوستی، زخم بدون بهبودی بیش از دو هفته، وجود توده در هر قسمت از بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، وجود اختلال بلع یا سوهاضمه طولانی مدت، استفراغ یا سرفه خونی، کاهش وزن عمده و بی دلیل و خونریزی های غیرطبیعی از دستگاه اداری و گوارش از عمده ترین علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان است.

 

عدم مصرف دخانیات، بهترین راه پیشگیری از سرطان

 

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان‌کرمانشاه گفت: عدم مصرف دخانیات به هر شکلی از جمله قلیان و تنباکو که به عنوان اصلی ترین عوامل سرطان زا شناخته شده اند، داشتن تغذیه سالم نظیر مصرف میوه و سبزیجات تازه در سبد غذایی هفتگی و خودداری از مصرف مواد غذایی فرآوری شده نظیر فست فودهاو نوشابه از بهترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

 

دکتر بیگلری کنترل وزن، پیشگیری از چاقی و داشتن تحرک و فعالیت بدنی مستمر و زندگی پویا و حفاظت از پوست در برابر نورخورشید را از دیگر اقدامات پیشگیرانه ابتلا به سرطان عنوان کرد.

 

وی بیان کرد: در مواردی سرطان ممکن است در اثر ویروس هپاتیت ب که البته علیه آن واکسن نیز وجود دارد ایجاد شود و از آنجا که شایعترین عامل ابتلا به سرطان کبد در دنیا این ویروس است واکسینه شدن در برابر ویروس هپاتیت ب تا حد زیادی می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

 

بیگلری افزود: همچنین برخی عوامل و آلاینده های شیمیایی یا محیطی نظیر آلوست سیلیس که در سطح معادن و کارخانجات سیمان و شیشه سازی یافت شده می تواند در بروز سرطان نقش داشته باشند بنابراین به افرادی که با این مواد در تماس هستند استفاده از وسائل حفاظتی و ایمنی توصیه می شود.

 

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان‌کرمانشاه خاطر نشان کرد: انجام آزمایشات سالیانه تحت نظر پزشک معالج و نیز توجه بانوان بالای 30 سال کسب اطلاعات درباره سرطان سینه و مردان بالای 40 سال درباره سرطان پروستات امری الزامی است.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد