دستور مهم رهبر انقلاب برای تشکیل ستاد عملیاتی اقتصاد مقاومتی/مسئولان زودتر دست به کار شوند

کد خبر: 293343
|
10:26 - 1394/06/15
نسخه چاپی
دستور مهم رهبر انقلاب برای تشکیل ستاد عملیاتی اقتصاد مقاومتی/مسئولان زودتر دست به کار شوند
در جایی که نگرش مسئولین اقتصادی کشور به اقتصاد مقاومتی تغییر کند و از حالت شعاری خارج شود، می توان امید زیادی به بهبود شرایط اقتصادی و قدم برداشتن در مسیر خود کفایی تا رسیدن به درجه های برتر اقتصاد در دنیا داشت.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، نکات مهم و قابل توجهی را مطرح کردند که برخی از آنها مانند لزوم پیگیری و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی برای چندمین بار از سوی ایشان مطرح می شد.

 

رهبر انقلاب ضمن تأکید بر لزوم پیاده شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور فرمودند: اقتصاد مقاومتی قابل تجزیه نیست که ما بگوییم این بخش از آن را عمل میکنیم؛ نه، یک کل است، یک مجموعه‌ی کامل است که اجزای آن مکمّل یکدیگر هستند؛ یک برنامه‌ی عملیّاتی واحد لازم دارد که به همه‌ی اجزای آن برسد.

 

تدکید چند باره ایشان بر محور اقتصاد مقاومتی و تشریح قسمت هایی از آن برای اعضای خبرگان و دولت، نشان می دهد که در سال های گذشته، اقتصاد کشور به سمت مقاومتی شدن پیش نرفته است.

 

همه تذکرهای رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی به خوبی نشان می دهد که تا کنون اقدامات مناسبی از سوی دستگاه های مربوط و ذی ربط در راستای اقتصاد مقاومتی شکل نگرفته است.

 

رهبری در سخنرانی اخیر خود به لزوم تشکیل ستاد عملیّاتی فعّال برای پیگیری عملی اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و پیگیری آن را بر عهده دولت قرار دادند.

 

در حالی که کشور در حال حاضر بیشترین نیاز به عملیاتی شدن و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را دارد، این سوال مطرح است که چرا مسئولین اقتصادی تا کنون در پی اجرای آن بر نیامده اند.

 

با نگاهی به عملکرد گذشته دولت می توان به این نتیجه رسید که در بسیاری از موارد اقتصاد مقاومتی نادیده گرفته شده و در برخی دیگر حتی بر خلاف آن عمل شده است.

 

به عنوان مثال در طرح لایحه خروج از رکود که توسط دولت ارائه شد پیشنهاد کاهش درآمدهای مالیاتی مطرح شد که مسلما این طرح با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تناقض بوده و نشان می دهد هم و غم مسئولین اقتصادی کشور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نبوده است.

 

حجت الاسلام محمد رجایی رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در خصوص اجرایی نمودن سیاست های اقتصاد مقاومتی، اقدامی اساسی انجام نداده است،

 

تصریح کرد: دلیل عدم موفقیت دولت در این خصوص، فَشَل بودن سیستم اجرایی و ادارات و ضد تولید بودن سیستم بانکی کشور و همچنین تحریم های ظالمانه علیه ایران است.

 

از طرف دیگر تذکر های صریح و مکرر رهبر انقلاب در مقوله اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که اندیشه بسیاری از مسئولین اقتصادی کشور به سمت باور داشتن اقتصاد مقاومتی نرفته است که تا کنون اجرای این سیاست ها بر زمین مانده.

 

از طرف دیگر تأکید رهبری بر شعاری عمل نکردن در راستای اقتصاد مقاومتی خود نشان دهنده آسیب بزرگی است که بحث اقتصاد مقاومتی به آن دچار شده است.

 

بسیاری از مسئولین احساس می کنند که سخنرانی در بحث اقتصاد ماومتی می تواند کشور را در این خصوص پیش ببرد، اما آنچه که از کلام رهبری می توان دریافت این است که امروزه اقتصاد مقاومتی در حد یک شعار باقی مانده است و قطعاً در آستانه انتخابات این شعار پررنگ تر خواهد شد.

 

به نظر می رسد با یک آسیب شناسی در بحث اقتصاد، می توان برخی از اقدامات فعلی دولت را از شکلی که وجود دارد به شکلی در آورد که در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد.

 

بر حسب دستور رهبری در خصوص تشکیل ستاد عملیاتی اقتصاد مقاومتی و همچنین محول کردن مأموریت فوق به دولت در راستای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی، دیگر بهانه ای برای دستگاه های اقتصادی کشور برای کم کاری در عرصه اقتصاد مقاومتی وجود نخواهد داشت.

 

در جایی که نگرش مسئولین اقتصادی کشور به اقتصاد مقاومتی تغییر کند و از حالت شعاری خارج شود، می توان امید زیادی به بهبود شرایط اقتصادی و قدم برداشتن در مسیر خود کفایی تا رسیدن به درجه های برتر اقتصاد در دنیا داشت.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها