آیت الله آملی لاریجانی:

ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای قضا/ تیم هسته ای باید حمایت شود

کد خبر: 293012
|
18:43 - 1394/04/03
نسخه چاپی
 ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای قضا/ تیم هسته ای باید حمایت شود
رئیس دستگاه قضا بر ضرورت صلابت و قاطعیت دستگاه قضایی در مواجهه با مشکلات، رسیدگی به پرونده ها و انجام وظایف قانونی، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی قوه قضائیه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید دکتر بهشتی و مرحوم آیت الله محمدی گیلانی با اشاره به نقش شهید آیت الله بهشتی در ساماندهی و ایجاد تشکیلات قضایی و نقش عمده آن شهید در تدوین قانون اساسی و مجاهده توأمان در حیطه های عملی و نظری بر ضرورت بروز رسانی عملکردها، برنامه ها و ساماندهی انجام امور تأکید کرد و گفت: بزرگانی همچون شهید بهشتی که به رغم تمام ظلم هایی که از سوی معاندین و مخالفین انقلاب بر ایشان رفت به حمایت و پشتیبانی حضرت امام (ره) در سنگر جهاد و مبارزه باقی ماندند، الگویی برای همه آنانی هستند که قصدشان خدمت به مردم و مجاهدت و ایثار در راه خداست.

رئیس قوه قضاییه آیت الله محمدی گیلانی را از دیگر الگوها و اسوه‌های دستگاه قضایی خواند و صلابت آن مرحوم در برخوردهای قضایی را نمونه ای قابل توجه برای عملکرد امروز دستگاه قضایی در برخوردهای با قاطعیت و صلابت برشمرد.

سخنان روشنگر مقام معظم رهبری

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با تقدیر از بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در روشنگری نسبت به برخی مسائل مهم کشور از جمله پرونده هسته ای تأکید کرد: انصافاً مقام معظم رهبری همچون همیشه در زمانی که گرد و غبار و فضای مه آلود در مقابل برخی رویه ها و روندهای جاری شکل گرفته بود در سخنانی صریح، صادقانه و عالمانه مسیر را برای مردم و مسئولان روشن کردند و سخنانشان درباره اقتصاد مقاومتی و مهمتر از آن درباره پرونده هسته ای و حمایتشان از تیم مذاکره کننده پاسخ روشنی به برخی افراط و تفریط ها در مسیر پرونده هسته ای و تعیین تکلیفی در این مسیر بود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای باید حمایت شود و در عین حال در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت کند از حرکت مجلس شورای اسلامی در تعیین چارچوب قانونی براي مذاکرات هسته ای نیز تقدیر کرد و گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای نیز باید به پشت گرمی این حمایت ها بتوانند در پرونده هسته ای با مجاهدت و ایثار، اهداف و برنامه های نظام اسلامی را محقق کنند و با پایمردی در این مذاکرات که به تعبیر مقام معظم رهبری مهمتر از شروع مذاکرات است به فضل الهی به توفیق دست یابند.

ضرورت تبیین عملکرد دستگاه قضا

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت هفته قوه قضاییه در تبیین عملکرد دستگاه قضایی از سوی مسئولان قوه قضاییه و اطلاع رسانی درباره حجم کارهای انجام شده در دستگاه قضایی اظهار کرد: بسیاری از مردم از حجم کارها و تلاش های انجام شده در قوه قضاییه مطلع نیستند و آنچه می دانند حاصل مراجعه خود به دستگاه قضایی و برخوردشان با تراکم مراجعه کنندگان و گاهی مواجهه با برخی برخوردهای ناصواب است که در ذهنشان باقی می ماند و چه بسا اگر حجم انبوه تلاش های صورت گرفته در قوه قضاییه و مشکلات این دستگاه برای مردم تبیین و اطلاع رسانی شود تا حدودی عملکردها توجیه و نگاهشان به قوه قضاییه همدلانه‌تر شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه بر حسب آمار مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نزدیک به ۱۵ میلیون پرونده در سطوح و مراجع مختلف دستگاه قضایی رسیدگی می شود و این حجم از رسیدگی ها علاوه بر خدمات سایر سازمان های تابعه قوه قضاییه از جمله ارایه ۵۷ میلیون خدمت در سال ۹۴ از سوی سازمان ثبت است، تأکید کرد: هرچند تمام این ۱۵ میلیون از پرونده‌های سنگین و حجیم نیست اما بسیاری از پرونده ها نیازمند صدها ساعت کار کارشناسی و حجم انبوه رسیدگی است و جا دارد که از تلاش چشمگیر همه قضات و کارکنان و مسئولان عالی قضایی تشکر کنم و طبیعی است که اگر به حجم کارها و تلاش های انجام شده و خدمت به مردم در قوه قضاییه منصفانه نگاه کنیم، انتقادها کمتر می شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت بررسی حجم پرونده های وارده به دستگاه قضایی و ریشه ها، دلایل و چرایی جامعه شناختی و روانشناختی این مسئله گفت: باید بررسی شود که چرا این میزان از دعوا و کشمکش در جامعه وجود دارد و راه حلی یافت که بسیاری از این دعاوی با صلح و سازش ختم شود و حتی به شوراهای حل اختلاف هم وارد نشود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در بسیاری موارد با بروز یک تصادف و یا درگیری چند کودک که در همسایگی هم قرار دارند، دعواها و نزاع هایی شکل می گیرد و ده ها پرونده در محاکم تشکیل می شود که چه بسا بتوان با ترویج فرهنگ صلح و سازش و گذشت از تشکیل چنین پرونده هایی جلوگیری شود.

رئیس قوه قضاییه از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی قوه قضاییه خواست نسبت به بررسی علمی نحوه بهبود و ارتقای این وضعیت تلاش کنند.

اعتماد مردم به قوه قضاییه

آیت الله آملی لاریجانی وجه مثبت رسیدگی به ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی را اعتماد مردم به قوه قضاییه اعلام کرد و افزود: مردم اگر به دستگاه قضایی اعتماد نداشتند خودشان مسائلشان را حل و فصل می کردند همانطور که در برخی کشورها میزان مراجعه به دستگاه قضایی بسیار کم است نه به این معنا که در آن کشورها نزاعی نیست و یا جرمی اتفاق نمی افتد بلکه به این دلیل که مردم این کشورها اعتمادی به دستگاه قضایی خود ندارند اما در کشور ما آسان ترین مسیر برای حل و فصل دعاوی، مراجعه به دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضاییه استجابت اعتماد مردم به دستگاه قضایی را از طریق تلاش و مجاهدت بیشتر مسئولان، قضات و کارکنان قوه قضاییه خواستار شد و گفت: مسئولان قضایی باید به فکر رویکردها و راههای جدیدی برای حل مشکلات مراجعان به قوه قضاییه و پرهیز از اطاله دادرسی و مراجعه های پی درپی از یک مرجع قضایی به مرجع دیگر بدون یافتن پاسخ مناسب باشند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات مردم در قوه قضاییه فرصتی برای خدمت رسانی و مجالی برای مجاهده و عبادت است افزود: توقع این است که همه مسئولان دستگاه قضایی برای وصول نتایج بهتر در خدمت به مردم و جلب رضایت آنان گام بردارند و اگر در روز ۱۰ ساعت کار می کنند در صورت توان ۱۱ ساعت کارکنند تا با جلب رضایت مردم مسیر رشد و تعالی معنوی خود را نیز فراهم کنند.

احاطه به قانون، تسلط به فناوری‌های نوین

آیت الله آملی لاریجانی توجه به تحولات جدید در عرصه فناوری و استفاده از آن در عرصه خدمت رسانی به مردم را راهی برای پیشرفت و گشایش امور دانست و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت ابزارهایی مانند رایانه و فناوري‌هاي نوين اطلاعات اکنون از وظایف دستگاه قضایی محسوب می شود و ابعاد نظارتی قوه قضاییه را نیز گسترش می دهد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود آگاهی و احاطه به قانون و مقررات و تحولات قانونی صورت گرفته در دستگاه قضایی را ضرورت دیگر پیش روی قضات و کارکنان قوه قضاییه اعلام کرد و گفت: آگاهی به قانون و تحولات صورت گرفته در قوانین حقوقی و قضایی از جمله آیین دادرسی جدید و قانون مجازات اسلامی بسیاری از گره ها را باز می کند و بر این اساس باید معاونت های مربوطه در قوه قضاییه برای ارتقای سطح دانش قضات و آگاهی و احاطه بیشتر آنان نسبت به قوانین جدید تلاش و برنامه ریزی کنند.

رئیس دستگاه قضا تغییرات قانونی در اعمال ماده ۱۸ قدیم که در آیین دادرسی جدید به ماده ۴۷۷ تغییر یافته است اشاره کرد و افزود: پیش از این برای اعمال ماده ۱۸ پرونده به همان مرجع صادرکننده رأی یا شعبه هم عرض ارجاع می شد اما اکنون براساس ماده ۴۷۷، پرونده به دیوانعالی کشور ارسال می شود و در آن مرجع به صورت شکلی یا ماهوی حسب مورد رسیدگی می شود.

آیت الله آملی لاریجانی قوانین مربوط به کنترل های مخابراتی را یکی دیگر از تغییرات قانونی صورت گرفته اعلام کرد و بر لزوم آگاهی و احاطه قضات به این قوانین تأکید کرد.

ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای قضا

رئیس قوه قضاییه در ادامه همه قضات و کارکنان دستگاه قضایی را به رعایت بیش از پیش اخلاق اسلامی در مواجهه با مراجعه کنندگان دعوت کرد و گفت: حتی کمترین میزان از برخوردهای نامناسب و توهین آمیز با افراد مراجعه کننده به دستگاه قضایی هم زیاد است و باید برای پرهیز از چنین رفتارهایی بحث اخلاق حرفه ای در قوه قضاییه جدی گرفته شود و مسئولان مربوطه در دستگاه قضایی برای کمک به ارتقای ابعاد فرهنگی اخلاق حرفه ای تلاش کنند.

رئیس قوه قضاییه توجه به ابعاد پیشگیری از وقوع جرم را یکی دیگر از رویکردها و محورهای عمده مورد توجه مسئولان قضایی دانست و با اشاره به اینکه تأسیس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم موید توجه قوه قضاییه به این موضوع است، افزود: توجه به ابعاد پیشگیری از وقوع جرم برای قوه قضاییه بسیار مهم است و در کاستن جرایم و پرونده ها نقش مهمی دارد و باید این موضوع ابعاد مختلف آن همواره از سوی مسئولان قضایی تکرار و تبیین شود.

استقبال از انتقادهای صحیح

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر ضرورت صلابت و قاطعیت دستگاه قضایی در مواجهه با مشکلات، رسیدگی به پرونده ها و انجام وظایف قانونی و با اشاره به برخی از انتقادهای صورت گرفته نسبت به عملکرد قوه قضاییه در رسیدگی قاطعانه و عادلانه به پرونده ها بدون درنظر گرفتن جایگاه ها و مسئولیت های افراد گفت: قوه قضاییه همواره از انتقادهای سازنده و صحیح استقبال می کند چرا که موجب اصلاح دستگاه قضایی می شود اما ریشه بسیاری از این انتقادها به چرایی برخورد قاطعانه و با صلابت قوه قضاییه با تخلفات و جرایم و رسیدگی به پرونده ها بر می گردد و قطعاً وارد نیست.

صلابت و قاطعیت دستگاه قضایی

آیت الله آملی لاریجانی برخی از انتقادهای وارده به دستگاه قضایی را از سوی افراد غیرمطلع و ناآگاه نسبت به پرونده ها و مسیر رسیدگی ها و با هدف اعمال فشار بر دستگاه قضایی توصیف و تأکید کرد: قوه قضاییه رکن رکین و شمشیر انقلاب اسلامی است، نباید آن را کند کرد و جای تعجب است که چگونه افرادی که از پرونده چند هزار صفحه ای اطلاعی ندارند به راحتی نحوه رسيدگي و نتايج پرونده را زیر سئوال می برند و انتقاد می کنند.

رئیس قوه قضاییه فشارهای وارده درباره رسیدگی به پرونده سه هزار میلیاردی را نمونه ای از فشارها و انتقادهای بی پایه و بدون اطلاع از کم و کیف رسیدگی به پرونده ها برشمرد و افزود: مدیران و مسئولان دستگاه قضایی و قضات باید بدانند که اگر دستگاه قضایی در برخورد با جرایم اقتصادی، جرایم خشن و جرایم افراد ذی نفوذ با صلابت عمل کرد، اعتماد مردم جلب می شود و آنها خواهند دانست که بنای قوه قضاییه برخورد عادلانه بدون توجه به فشارها و انتقادهای بی پایه است.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه دادرسی توأم با قاطعیت و صلابت منافاتي با متانت رفتار و گفتار قضایی و دادرسي عادلانه ندارد، افزود: در رسیدگی به پرونده‌ها نباید اسیر فشارها شد تا مسیر پرونده عوض شود، همانطور هم نباید طوری رسیدگی صورت گیرد که موجب اجحاف شود. در واقع باید با پرهیز از افراط و تفریط در رسیدگی به پرونده‌ها عدالت را مدنظر قرار داد و آخرت خود را به خاطر دنیای دیگران نفروخت.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی پس ازگزارش رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از عملکرد این سازمان و همچنین گزارش معاونت فرهنگی قوه قضاییه از نشست با نمایندگان اقلیت های دینی مجلس شورای اسلامی، رئیس کل دادگستری استان تهران از چگونگی اجرای آیین دادرسی کیفری جدید گزارشی را به مسئولان عالی قضایی ارایه کرد که در هر بخش از سوی رئیس قوه قضاییه دستورات لازم صادر شد.

در ادامه این جلسه نیز درباره نحوه اجرای بندهایی از آیین دادرسی کیفری جدید بحث و بررسی شد.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد