تحلیل رسانه های غربی در مورد ورود کشتی کمک های ایران به سواحل یمن

کد خبر: 292852
|
17:56 - 1394/02/30
نسخه چاپی
ورود کشتی حامل کمک های انسان دوستانه ایران برای مردم یمن به سواحل این کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های غربی داشته است.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از مهر،  یو اس ای تودی در این رابطه می نویسد: پنتاگون (وزرات دفاع آمریکا) اعلام کرد که یک کشتی ایرانی را از نزدیک زیر نظر دارد اما در این مرحله خیلی نگران نیست.

همزمان با این اعلام، مقامات آمریکایی که از آنها نام برده نشده به رسانه ها گفته اند که هنوز در مورد واکنش احتمالی خود به ورود این کشتی به بندری در یمن تصمیم نگرفته اند.

سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که ارتش آمریکا موقعیت این کشتی ایرانی را در هر قدم این مسیر زیر نظر دارد. ما در این مرحله خیلی نگران نیستیم.

شبکه ان بی سی آمریکا هم به نقل از مقامات وزارت دفاع نوشت که ناو «ایوو جیما »حرکات کشتی ایرانی را زیر نظر دارد.

سخنگوی پنتاگون  تایید کرد که دو ناو جنگی ایران با این کشتی همراه شده اند. او گفت این همراهی در منطقه ای انجام شد که به گفته ایران محل انجام عملیات ضد دزدی دریایی توسط نیروی دریایی بود.

با این حال خبرگزاری رویترز می نویسد معلوم نیست که این ناوها هنوز از نزدیک کشتی ایرانی را همراهی می کنند یا نه.

به گزارش ان بی سی مقام های آمریکایی حدس می زنند که کشتی ایرانی فقط حامل کمک های انساندوستانه باشد و نه سلاح، اما گفتند که دادن اجازه ورود آن به یمن بدون بررسی آن بدعتی خطرناک برای محموله های آینده ایجاد می کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی نوشت : آمریکا و متحدانش بر سر دوراهی قرار گرفته اند:‌ آیا آنها باید مسیر کشتی را ببندند، که جرقه رویارویی احتمالی با ایران را خواهد زد، یا باید اجازه دهند به بندر یمن بروند، که راه را برای ارسال محموله های آینده که ممکن است حاوی سلاح یا سایر کمک های مرگبار باشد باز خواهد کرد؟

آمریکا قبلا از ایران خواسته محموله های کمک را به جیبوتی بفرستد تا از آنجا توسط سازمان ملل توزیع شود.به نوشته ان بی سی این مقام ها گفته اند که آمریکا هنوز در مورد واکنش احتمالی خود تصمیمی نگرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس مقام های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که حداقل پنج ناو جنگی آمریکا در بخش غربی خلیج عدن یا در نزدیک ساحل جیبوتی حضور دارند و آماده پاسخگویی به هرگونه شرایطی هستند.

بر اساس اخبار اعلام شده این کشتی علاوه بر ۲۵۰۰ تن کمک‌های ضروری و کادر پزشکی و امدادی، حامل سه فعال ضد جنگ از اروپا و آمریکا و ۱۵ خبرنگار است.

کریستوف هورستل یک فعال سیاسی آلمانی که سوار کشتی ایرانی است روز سه شنبه به رویترز گفت: این ماموریتی صد در صد انساندوستانه است. هیچ کشتی ای ما را همراهی نمی کند  اما یک هواپیمای ناشناس روز دوشنبه سه بار بالای سر کشتی دور زد.

پیش از این سخنگوی نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان گفته بود که این ائتلاف تنها پس از بازرسی کشتی حامل کمک‌های ایرانی اجازه رسیدن آنها به یمن را می‌دهد، اما ایران گفته اجازه بازرسی از این کشتی را نخواهد داد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد