گزارش/

جاذبه های گردشگری اسلام آبادغرب/ از سد شیان تا آبشار زیبای تنگ صندوقه +تصاویر

کد خبر: 301173
|
01:02 - 1397/12/27
نسخه چاپی
جاذبه های گردشگری اسلام آبادغرب/ از سد شیان تا آبشار زیبای تنگ صندوقه +تصاویر
شهرستان اسلام آبادغرب با دارا بودن مکان های طبیعی زیبا و جذاب گردشگری، نعمت های خدادادی فراوانی از این قبیل دارد اما از این ظرفیت به هیچ عنوان استفاده مطلوب نشده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  شهرستان اسلام آبادغرب با دارا بودن مکان های طبیعی زیبا و جذاب گردشگری، نعمت های خدادادی فراوانی از این قبیل دارد اما از این ظرفیت به هیچ عنوان استفاده مطلوب نگردیده است.

 

در این گزارش قصد داریم برخی مکان های هدف گردشگری  شهرستان اسلام آباد غرب را معرفی نمائیم.

 
سد شیان
 

سراب 2400 ساله شیان امکان ایجاد سد شیان را به عنوان یکی از سدهای مخزنی کرمانشاه و به منظور تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی، استفاده بهینه و افزایش راندمان توزیع و انتقال، سیستم آبیاری مدرن و ایجاد امکانات تفریحی و سیاحتی در منطقه اسلام‌آباد غرب فراهم نمود و با بهره‌برداری از این سد به دلیل سودآوری پرورش ماهیان گرمابی و از همه مهمتر ایجاد اشتغال ، مسئولان به این نتیجه رسیدند که با استفاده از آب سد زمینه پرورش ماهیان گرمابی را  نیز در این مکان فراهم کنند.

همچنین میراث فرهنگی و گردشگری اسلام آبادغرب در سال های گذشته با ساخت و نصب تعدای آلاچیق مکان مناسبی را برای گردشگران تهیه نموده اند.

 

عکس پانورامای  سد شیان از عکاس اسلام آبادی قدرت احمدی

 

 

سراب شرف آباد

سراب شرف آباد اسلام آبادغرب (به روایت محمد علی سپهر افغان) را در سال های دهه شصت اگر ندیده اید حسابی ضرر کرده اید. این چشمه طبیعی که اکنون با ساختمان ها و فنس ها و دیوارهای سنگی محاصره شده یکی از زیبا ترین مناطق تفریحی اسلام آباد غرب بود. درختان سبز متراکم و نیزارهای زیبا و خیال انگیز و هوایی پرنیانی هر میهمانی را غرق خیال و شادمانی می کرد.
 
 
 

مرغابیان مهاجر و پرستوها و دیگر پرندگان مانند سار را به وفور در این سراب یافت می شد. متاسفانه عدم حضور کارشناسان هنر در این گونه مناطق و عدم نظر خواهی از آنان باعث تخریب فضای طبیعی با احداث ساختمان ها و سازه های فلزی می شود همانگونه که در مورد سراب شرف آباد و نیز چشمه ی سراب کرند غرب اتفاق افتاد امروزه تاسیس ساختامان ها در مناطق طبیعی کاری است کاملا حساس و نظر کارشناسان گرافیک محیطی در کنار مهندسین سازه ها نتیجه برتر را عاید می سازد اگر نه همانگونه که در سراب شرف آباد شاهد هستیم طبیعت در چنگال سازه های عادی ساخته شده به دست انسان عقب نشینی کرده است.

 

 

تپه سراب شرف‌آباد
 
تپه سراب شرف آباد ۳ مربوط به مس و سنگ است و در اسلام مآباد غرب، پای کوه شرف آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

http://islamabad.kums.ac.ir/kums_content/media/image/2011/01/11774_orig.gif

 

لازم به ذکر است که سراب شرف آباد اسلام آبادغرب هم اکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است و برای مثال مسکن مهر این شهرستان در محدود نزدیک به این سراب ساخته شده است و یا هم اکنون در ورودی سراب از سمت پادگان الله اکبر پارک ، شهربازی و دریاچه ای احداث شده است.
متاسفانه بی توجهی و به عبارتی بهتر رها نمودن این منطقه زیبا باعث شده که نه تنها هیچ معرفی از آن صورت نگیرد بلکه از ظرفیت گردشگری آن به هیچ عنوان استفاده مطلوب نگردیده است.

روستای سراب هرسم

 

این روستا در 35 کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و 90 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. آب و هوای آن معتدل و خشک است.

 

مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب تشیع هستند. این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است. در 15 کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن وجود دارد. اطراف این بنا بسیار سرسبز و زیبا است.

 

منطقه حفاظت شده نواکوه(قلاجه) اسلام آبادغرب

 

منطقه حفاظت شده قلاجه بین استان های ایلام و کرمانشاه واقع است. دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است، وجود جنگلهای وسیع و با ارزش بلوط ایرانی از ویژگیهای بارز منطقه محسوب می شود.

 

 

گلال سیاه

 

ارتفاعات جنوبی شهر اسلام آبادغرب موسوم به (گلال سیاه) که پوشیده از جنگلهای باارزش بلوط و کوهستانهای زیبایی است، زمینه فعالیتهای گردشگری را در منطقه فراهم آورده است اما این طبیعت زیبا از گردنه قلاجه اسلام آبادغرب  تا بخش گواور از توابع شهرستان گیلانغرب، که هرساله در فصل های بهار،تابستان و پاییز پذیرای گردشگران بومی و غیربومی زیادی می باشد واقعا" مغفول مانده است و علاوه بر بی توجهی مسئولین ذیربط ، مورد مورد بی مهری گردشگران نیز قرار گرفته است.

 

 

میان تنگ منصوری "ناوتنگ منصوری"منطقه ای زیبا و بکر

 

منطقه میان تنگ منصوری که در اصطلاح محلی  ناوتنگ منصوری خوانده می‌شود یکی از جاذبه بسیار زیبای طبیعی است که در بخش حمیل شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده است

 

 

سد طبیعی بره سیلهدر روستای بره سیله به فاصله 20 کیلومتری اسلام آبادغرب
 
 
 
تنگه اسماعیل بک، اسلام آبادغرب
 
 
 
آبشار زیبای تنگ صندوقه واقع در روستای شیخه اسلام آبادغرب

تنگ صندوقه  واقع درروستای شیخه از توابع شهرستان اسلام آبادغرب است که علاوه بر طبیعت بکر و دیدنی  یکآبشار زیبا هم در این منطقه چشم نواز گردشگران محلی می باشد.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها