گزارش/

نارضایتی مردم از قطعی مکرر آب در اسلام آبادغرب/برداشت بی رویه آب چاه های کشاورزی عامل کمبود آب شهرستان

کد خبر: 298239
|
08:30 - 1396/05/31
نسخه چاپی
نارضایتی مردم از قطعی مکرر آب در اسلام آبادغرب/برداشت بی رویه آب چاه های کشاورزی عامل کمبود آب شهرستان
اسلام آبادخبر: گزارش هاحاکی از این است که در برخی روستاهای شهرستان و در نقاطی از شهر اسلام آبادغرب در طول روز آب قطع می شود و یا اینکه به شدت دچار افت فشار می شودو اهالی این مناطق برای آب خوردن باید ذخیره داشته باشند.

به گزارشاسلام آباد خبر، گزارش های مردمی رسیده به این پایگاه خبری حاکی از این است که در برخی روستاهای شهرستان و در نقاطی از شهر اسلام آبادغرب نظیر مسکن مهر شرف آباد، هفتصددستگاه، میدان مرتضی علی و ... در طول روز آب قطع می شود و یا اینکه به شدت دچار افت فشار شده و تا آخر شب هم آب به فشار معمولی بر نمی گردد و اهالی این مناطق نه تنها برای آب خوردن باید ذخیره داشته باشند بلکه فقط در ساعات 2 بامداد تا 7 صبح می توانند استحمام نمایند.

 

در این رابطه علی حسین منصوری مدیر امور آبفای اسلام آبادغرب در گفتگو با اسلام آباد خبر، با بیان اینکه از ابتدای مرداد ماه  مصرف آب شهر روزانه به یک و نیم برابر افزایش یافته، اظهار داشت: با توجه به فصل تابستان و گرمی هوا باعث استفاده ی بیشتر مردم از آب برای وسایلی همچون کولر شده است این مقدار مصرف آب باعث شده نسبت به ماه های قبل  میزان لیتر بیشتری آب مصرف شود و ما از مردم عزیز می خواهیم که در مصرف آب صرفه جویی کنند تا مشکل کم آبی یا بی آبی نداشته باشیم.

 

 

وی افزود: 17 حلقه چاه فعال در سطح شهر وجود دارد که تأمین آب شهر در طول شبانه روز به وسیله این چاه ها انجام می شود و ممکن است مسائلی چون قطعی برق باعث از کار افتادن چاه ها و کاهش فشار آب یا اختلال در آب رسانی شود.

 

 

افشین کریمی فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب نیز در خصوص کمبود آب گفت: در بحث صیانت از آب های زیر زمینی دو بحث؛ آب های روستایی و دیگری آب های شهری وجود دارد که در آب روستایی بالاترین سرانه استان کرمانشاه متعلق به اسلام آبادغرب است، در شهری هم به دلیل گرما کنترل می شود تا آب شهر اسلام آبادغرب قطع نشود مردم هم با صرفه جویی در مصرف آب و برق باید در این زمینه کمک بکنند که بتوانیم قطع نشدن آب در شهرستان را مداوم کنیم.

 

 

وی افزود: با توجه به خشک سالی های اخیرقطعا" مشکلاتی وجود دارد و به همین خاطر در بحث چاه های غیر مجاز در سال های اخیر برخود شده است و در کنترل کردن آنها برای استفاده بهینه و درست از آب، دستگاه قضایی نیز با همکاری خوبی با ما داشته است.

 

کریمی خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید پنجاه درصد زمین های آبی در سیستم مکانیزه آب یاری بشوند که خوشبختانه در اسلام آبادغرب نزدیک به 60 درصد پیشرف داشته است که از برنامه جلوتر هستیم اما در بخش آب خیز داری باید سرمایه گذاری هایی که توسط دولت صورت گرفته است را گسترش بدهیم.

 

 

در رابطه؛ نورالدین احمدیان مدیر امور آب شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آبادخبر اظهار کرد: میزان بارندگی دو سال گذشته تقریبا خوب بوده است ولی جایگزین کاهش بارندگی ده سال اخیر نمی شود، خشک سالی سال های اخیر باعث شد سطح های آبی ما کم شود متاسفانه دشت های ما برداشت بیش از حد مجاز دارد که باعث افت آب های زیر زمینی می شود.

 

 

وی افزود: مشکلی که در شهرستان وجود دارد برداشت بیش از حد مجاز چاه ها بخصوص چاه های کشاورزی است زیرا مصرف بی رویه باعث مشکل در آب آشامیدنی مردم نیز می شود و این فقط مختص به کشاورزی ندارد.

 

احمدیان تصریح کرد: با توجه به وضع آبی امروز، با چاه های غیر مجاز برخورد شده و اخطار هایی به کشاورزان  دارای چاه های مجوز داده شده تا بیش از حد مجاز مصرف نکنند و برای کنترل میزان برداشت آب زیر زمینی نصب کنتورهای هوشمند بر روی همه چاه ها در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

جهانشاه نظری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با اسلام آباد خبر، با اشاره به اینکه؛ از 100 هزار هکتار زمین زراعی شهرستان نزدیک به 90 هزار هکتار آن بصورت دیم می باشد و مابقی آن آبی است، اظهار کرد: کاری که در بحث صیانت از آب های زیر زمینی می توان انجام داد تغییر وضعیت آب های سنتی به تحت فشار می باشد که در این زمینه بعلاوه دولت اداره جهاد کشاورزی نیز به کشاورزان عزیز وام بلاعوض پرداخت می کند.

 

 

وی افزود: اقدام صورت گرفته دیگر در بحث صیانت از آب های زیر زمینی؛ کاهش سطح زیر کشت محصولاتی چون چغندر قند و ذرت می باشد زیرا این محصولات آب زیادی مصرف می کنند، هر هکتار چغندر یا ذرت 15 هزار متر مکعب آب مصرف می کند ما به دنبال توسعه و ترویج کشت محصولاتی نظیر سویا، دانه های روغنی، آفتابگردان، کلزا و زعفران هستیم که نیاز آبی آنها کمتر و صرفه اقتصادی بیشتری برای کشاورزان دارند.

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد