گزارش/

قالیبافی و تولید فرش یکی از نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی/ لزوم توجه دولت و مسئولین به قالیبافان اسلام آبادی

کد خبر: 295006
|
10:26 - 1395/03/29
نسخه چاپی
 قالیبافی و تولید فرش یکی از نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی/ لزوم توجه دولت و مسئولین به قالیبافان اسلام آبادی
اسلام آبادخبر: در حالی که برخی از مسئولین هنوز نمی دانند برای اقتصاد مقاومتی چه کار باید کرد و از کجا باید شروع کنند، مشاهده می شود افرادی ازسال ها پیش در این راستا گام برداشته اند و هم اکنون نیز در راستای شکوفایی و گسترش فعالیت خود به توجه و اقدام و عمل دستگاه های دولتی نیاز دارند.

به گزارشاسلام آباد خبر، سال 1395 سال اقتصاد مقاومتی نام گرفته در حالی که برخی از مسئولین هنوز نمی دانند برای اقتصاد مقاومتی چه کار باید کرد و از کجا باید شروع کنند، مشاهده می شود افرادی ازسال ها پیش جلوتر از ارگان های مربوطه در این راستا گام برداشته اند و آن را به مرحله اقدام و عمل رسانده اند و هم اکنون نیز در راستای شکوفایی و گسترش فعالیت خود به توجه و اقدام و عمل دستگاه های دولتی نیاز دارند.

 


یکی از بسیجیان فعال در عرصه هنر و صنعت قالی بافی در شهرستان اسلام آبادغرب ، که حدود 15 سال است که به شغل قالیبافی و تولید فرش دستباف مشغول است که با تلاش خود از قالیبافی به تولید فرش دستباف رسیده و اکنون  برای بالغ بر 100 نفر بافنده فرش اشتغال ایجاد نموده که بصورت حق العمل کاری برای وی کار می کنند.

 


جهانبخش نوروزی مدیر گارگاه تولید فرش دستباف اسلام آباد غرب در گفتگو با خبر نگار اسلام آباد خبر، با بیان اینکه هنر قالیبافی  باروح خود و خانواده اش عجین شده است افزود: دار قالی را مانند فرزندانم دوست دارم و این هنر را با مشاوره برادرم و بصورت تجربی از دوران جوانی فرا گرفتم و بعلت علاقه به قالیبافی تحصیلات دانشگاهی را در مقطع فوق دیپلم متوقف کردم و بصورت جدی وارد کار قالیبافی شدم و با توجه به نیاز شهرستان به سمت ایجاد کارگاه قدم نهادم.

 


وی با بیان اینکه مسئولین باید تلاش کنند که فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود، افزود:  قالیبافی و تولید فرش یکی از نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی است که هم اشتغالزایی دارد و هم  این محصول تولیدی قابلیت صادرات دارد.

 


نوروزی گفت: در این حرفه اشخاص با نقدینگی خیلی کم به اشتغال می رسند و می توانند ماهانه میانگین درآمدی 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان برای خود داشته باشند که بستگی به مقدار ساعتی دارد که در روز به این کار اختصاص می دهند.

 


وی  یکی از مزیت های این شغل  به ویژه برای خانم های خانه دار را حفظ تحکیم خانواده دانست و گفت: شخص قالیباف نیازی نیست به محل کار خود مراجعه کند بلکه می تواند دار قالی خود را به منزل ببرد و هم به امورات روزمره زندگی خود برسد و در ساعات فراغت قالیبافی کند که ضمن انجام یک کار هنری به خانواده هم کمک اقتصادی می کنند.

 


 
جهانبخش نوروزی روش کار خود را اینگونه تشریح نمود: که به دو صورت با قالیباف ها کار می کند که روش اول با توجه به اینکه مجوز فروش مواد اولیه قالیبافی را نیز دارد ، فقط مواد اولیه به قالیباف می فروشد و شخص برای خودش کار می کند و دست آخر پس از اتمام کار یا به صورت قیمت توافقی آن را به ما می فروشد یا بصورت آزاد تولیدش را به فروش می رساند و در این روش بعضا" ، نخ و نقشه و مواد اولیه را بصورت قرض الحسنه در اختیار قالیبافان قرار می دهم که پس از اتمام کار وجه آن را پرداخت می کنند.


 
وی افزود: روش دوم اینکه بنده نخ و نقشه و مواد اولیه را در اختیار بافنده قرار می دهم و طبق سفارشی که از بازار فروش گرفته ام آنرا می بافند و در پایان کار پس از دریافت مزد، محصول تولید شده را در اختیار کارگاه قرار می دهند.
 
 
نوروزی تهیه نقشه های کلیشه ای از اینترنت و رعایت نشدن حق مالکیت معنوی نقشه ها و همچنین روی آوردن قالیبافان به تابلو فرش های کوچک و تزئینی که بازار فروش زیادی ندارند را از مشکلات این حرفه دانست و گفت: اگر قالیبافان به سمت بافت فرش های بزرگ روی بیاورند هم درآمد بیشتری نصیب آنها می شود و هم با توجه با بازار صادراتی آن به اقتصاد کشور کمک کرده اند.


 
 
وی با بیان اینکه با سرمایه شخصی کارگاهش را تا این حد رسانده،  می گوید چند سال پیش که قرار بود  جهت گسترش کارش تسهیلاتی در اختیارش قرار بگیرد که از سوی اداره صنعت و معدن به بانک معرفی شدم اما بعلت بالا بودن درصد سود تسهیلات از آن منصرف شدم.


 
این بسیجی هنرمند گفت: اگر سرمایه بیشتری داشتم یا تسهیلات کم بهره ای در اختیارم قرار می گرفت، می توانستم این کارگاه کوچک را توسعه دهم و علاوه بر توسعه اشتغالزایی و کار تولیدی ، در زمینه آموزش به علاقمندان و توسعه هنر ارزشمند قالیبافی خدماتی را ارائه نمایم، هرچند که تاکنون با همکاری اداره صنعت،معدن و تجارت در چندین نقطقه از بخش ها و روستاهای شهرستان دوره آموزشی برگزار کرده ام.
 


 
 
وی می گوید: در گذشته تسهیلات بیشتری به اشتغالزایی پرداخت می شد اما نظارت آن کمتر بود ولی اکنون وصندوق کارآفرینی امید و بانک مهر اقتصاد وام های اشتغالزایی پرداخت می کنند که نظارت بیشتری روی آن است ولی باز هم مقررات سختی را برای متقاضیان گذاشته اند که لازم است در بحث ضمانت وام ها همکاری بیشتری با مردم صورت پذیرد.

 


این کار آفرین اسلام آبادی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان اسلام آبادغرب آمار بیکاران خصوصا" در بین خانم ها که بیشترین متقاضی قالیبافی هستند ، رو به افزایش است ، دولت باید برنامه های ویژه حمایتی از سیاست های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهد که خانواده ها با نقدینگی اندک به درآمد برسند تا مشکلات اقتصادی و معیشتی قشری از جامعه کاهش یابد.

 


 
یک خانم قالیباف که تحصیلات دانشگاهی نیز داشت در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، گفت:  با توجه به بیکاری و عدم شغل مناسب در زمینه رشته فارغ التحصیلی ام  به قالیبافی روی آوردم و نسبت به پاره وقتی که می گذارم از درآمد آن راضی ام اما مدت بیش از یک سال است درانتظار بیمه هستم و مسئولین می گویند بیمه قالیبافی متوقف شده است، در صورتیکه اگر بیمه ماهی 50 هزار تومان  مثل قبل درست می شد برای ما انگیزه و پشتوانه خوبی بود.


 
خبرنگار اسلام آبادخبر برای پیگیری وضعیت بیمه قالیبافی به تأمین اجتماعی شهرستان رفته است.


 
هوشنگ رستمی مدیر تأمین اجتماعی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: بیمه قالیبافی معافیت دولتی دارد یعنی قسمتی از این حق بیمه ماهیانه توسط دولت پرداخت می شود.

 

 


وی با بیان اینکه در سال 94 و 95 تاکنون سهمیه بیمه قالیبافی اعلام نشده است، افزود: سهمیه بیمه باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان ها ابلاغ شود و استان هم در بین شهرستان ها توزیع می کنند.

 


رستمی با اشاره به هزینه داشتن این نوع بیمه برای دولت و نیاز به بودجه و برنامه ریزی، گفت: یک شخص قالیباف هر سه ماه 176 هزار تومان ( ماهی 55 هزار تومان) حق بیمه پرداخت می نماید در صورتیکه یک بیمه شده عادی باید 350 هزار تومان حق بیمه واریز کند.

 


وی با بیان اینکه استان کرمانشاه 1026 نفر بیمه شده قالیبافی دارد، افزود: در حال حاضر در شهرستان اسلام آبادغرب 477 نفر تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند، و اگر در سال 95 دستورالعمل بیمه قالیبافی ابلاغ شود حتما از طریق دستگاه ذیربط اطلاع رسانی و خدمات لازم اراده خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار اسلام آباد خبر، سرگرد اله مراد رستمی مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه اسلام آباد غرب، توسعه اشتغالزایی در میان بسیجیان و اهمیت وجایگاه تولیدات مشاغل خانگی در جهت کمک به معیشت و اشتغال را از مسائل مهم و هدف های مد نظر سازمان بسیج ارزیابی کرد.

 

 

وی  افزود: در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی  تسهیلات 7 میلیون تومانی به مجریان طرح های اشتغال زایی پرداخت می شود که لازم است بسیجیان در سامانه نگار نصر ثبت نام بعمل آورند و کد مربوطه را دریافت نمایند.

 پرداختند.

 

رستمی با بیان اینکه مبلغ و مقدار تسهیلات اشتغالزایی محدود است  اظهار کرد:: بسیجیان شهرستان اسلام آبادغرب استعداد های زیادی در عرصه های مختلف اقتصاد مقاومتی دارند که لازمه ی شکوفایی این طرح ها حمایت دستگاههای اجرایی است.

 

 

انتظار می رود با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر انقلاب بنام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است مسئولین توجه بیشتری به چنین طرح هایی داشته باشند.

 

 

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد