گزارش/

قد خمیده کارگران اسلام آبادی زیر فشار بیکاری/ چشمان گریان صنعت از بی توجهی دولت به مصوبات راهگشا

کد خبر: 294942
|
16:51 - 1395/03/30
نسخه چاپی
قد خمیده کارگران اسلام آبادی زیر فشار بیکاری/ چشمان گریان صنعت از بی توجهی دولت به مصوبات راهگشا
اسلام آباد خبر: مشکلات ناشی از بیکاری مدت زیادی است که مردم اسلام آبادغرب را رنج می دهد.

به گزارشاسلام آباد خبر،  بیکاری در استان کرمانشاه و به ویژه در شهرستان اسلام آبادغرب به یک بحران تبدیل شده است.

 

بیکاری و افزایش روبه رشد بیکاران با توجه به رکود اقتصادی در این شهرستان به حدی تاثیر منفی گذاشته که این امر به پاشنه آشیل حقوق کارگری مبدل شده است ، که پیش از این نیز  در این رابطه گزارشی  از پایگاه خبری اسلام آبادخبر منتشر گردید (لینک گزارش).

 

لازم است که هرچه زودتر برای این معضل چاره ای اندیشیده شود و مسئولین و دست اندرکاران تدبیری بیندیشند تا امید به جوانان نا امید شهر برگردد.

 

 

اداره کار:  13964 بیکار ثبت نام شده داریم

 

بهمن صفری مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسلام آبادغرب در این رابطه به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: بر اساس سرشمای سال 90 و آمار رسمی مرکز آمار ایران 13964 بیکار ثبت نام شده داریم که از این تعداد به تفکیک 10866 نفر مرد و 3098 نفر خانم هستند.

 

وی افزود: از تعداد فوق 1687 نفر تحصیلات ابتدایی و 3053 نفر راهنمایی، 5305 نفر متوسطه و 122 نفر پیش دانشگاهی و 2324 نفر هم دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند.

 

وی با بیان اینکه جمعیت فعال (آماده به کار) شهرستان 5303 نفر در کلیه حوزه های دولتی و غیر دولتی هستند، گفت: جمعیت شاغل شهرستان 36357 نفر هستند که در ادارات دولتی و واحد های کارگری کار می کنند.

 

 

 

صفری با بیان اینکه ممکن است برخی افراد بیکار در کاریابی ها ثبت نام نکنند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال94 بیش از 9170 نفر جویای کار در مراکز کاریابی غیردولتی شهرستان ثبت نام کرده اند.

 

وی گفت: دولت شرایط تشویقی مانند ماده 80 را در برنامه ششم تمدید کرده که بخش عمده حق بیمه کارگر را از کارفرما اخذ نمی شود و علاوه بر آن تمام همت دولت بر روی فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد گذاشته شده است.

 

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسلام آبادغرب با اشاره  به مزیت های فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد، بیان کرد: اولا" این واحدهایی که قبلا" تأسیس شده و مدتی فعالیت داشته اند نیازی به اخذ مجوز مجدد و طی کردن بروکراسی اداری مدت دار را ندارند و ثانیا" ممکن است یک واحدی همه امکانات را داشته باشد و فقط مبلغ اندکی نقدینگی لازم داشته باشد.

 

وی افزود: طبق دستورالعمل سیاست های اقتصاد مقاومتی، کارگروه های لازم تشکیل شده و کارگروه رفع موانع تولید متشکل از کمیته ای شامل نماینده استانداری، صنعت،معدن و تجارت، شهرک های صنعتی و دستگاه های اجرایی، تشکیل شده است که با هدف حفظ اشتغال و کمک به تولید با استفاده از منابع بانک های در حال فعالیت هستند.

 

نداشتن تخصص یکی از مشکلات اصلی نیروی کار

 

صفری یکی از مشکلات اصلی نیروی کار شهرستان را نداشتن عدم تخصص متناسب با کار مورد نظر دانست و گفت: بشتر افراد بیکاری که ثبت نام کرده اند دارای تخصص خاصی نیستند. همچنین فارغ التحصیلان ما تمایل به ایجاد کار خود اشتغالی ندارند و به دنبال کار پشت میز نشینی هستند.

 

وی افزود: صندوق کار آفرینی امید در حال حاضر با رویکرد جدیدی تسهیلات کم بهره اشتغالزایی مناسبی را در سه حوزه خوداشتغالی، کارفرمایی و پشتیبانی پرداخت می کند.

 

فرماندار: اشتغال در اولویت کاری ما قرار دارد

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، اظهار داشت: بحث بسیار مهمی که برایمان در اولویت قرار دارد و باید برای آن تلاش کنیم موضوع اشتغال است که در همین راستا برای واحدهای تولیدی راکد که در شهرک صنعتی و یا سطح شهر رها شده اند برنامه خواهیم داشت و تلاشمان این است این واحدها را فعال کنیم.

 

وی افزود: در آینده نزدیک بحث کارخانه پاک مایه را به سرانجام خواهیم رساند و در منطقه ویژه هم اقدامات خوبی در حال انجام است که تاکید شده برای فعالیت آنها از نیروهای بومی استفاده شود. اعلام می کنم سال جدید ان شاالله سال پر رونقی برای مردم عزیز و جوانان این شهرستان خواهد بود.

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب  تصریح کرد: اسلام آبادغرب در کریدور مرکز- غرب - جنوب کشور نقش اساسی دارد  و  با توجه به اینکه مسیر مرز مهران و مرز قصرشیرین از هر دوجانب از اسلام آبادغرب می گذرد می تواند پتانسیل این را داشته باشد که در بحث تجاری سهم مهمی داشته باشد که اکنون از آن سهم برخوردار نیستیم.

 

افشین کریمی گفت: امیدواریم با اعلام برنامه های مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب توجه ویژه و جدی تری به  این منطقه ویژه اقتصادی بشود. مسئولین استان هم با صدور مجوزهای لازم و تسهیل در مسائل قانونی می توانند کمک کند تا شاهدرونق گرفتن بحث اقتصادی در شهرستان باشیم.

 

وی با اشاره به راه آهن غرب، گفت: امیدواریم که این پروژه که مدتهاست به علت مشکلات اعتباری رشد خیلی کندی دارد، عملی بشود زیرا با ارتباط ریلی با سایر نقاط کشور کمک جدی به اقتصاد شهرستان اسلام آبادغرب خواهد کرد.

 

کریمی با بیان اینکه اسلام آبادغرب با 100 هزار نفر جمعیت شهری باید با دید متفاوتی دیده شود، گفت: در بحث مسائل فرهنگی و مسائل عمران شهری می توان گفت که  اسلام آبادغرب از لحاظ جمعیت و قدمت دومین شهر استان کرمانشاه است و نباید شهرستان های دیگر که جمعیت کمتر، سبقه شهری کمتر و شرایط اقلیمی متفاوتی دارند، را با اسلام آبادغرب مقایسه کنیم.

 

لزوم حمایت از سرمایه گذاران

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب گفت: با تلاش هایی که نماینده مردم در مجلس و دولت انجام دادند مراحل اولیه احداث پتروشیمی طی شده و منتظریم وزیر نفت، استاندار، مجموعه دولت، کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آبادغرب را همانند مجموعه آناهیتا انجام بدهند.

 

کریمی گفت: برای رشد رونق اقتصادی و صنعتی در این منطقه نیازمندیم که از صندوق ذخیره ارزی توجه ویژه تری به شهرستان اسلام آبادغرب بشود. سرمایه گذار در این مناطق از سوبسید هایی برخوردار باشد چون سرمایه گذاران حاضر نیستند به این منطقه بیایند و در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند.

 

وی افزود: ما باید زمینه ها را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم تا صنایع موجود در شهرستان تقویت شوند چون در بحث تحریم خیلی آسیب دیده اند.

 

نماینده: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه ضعف مدیران است

 

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبراظهار داشت: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه به ضعف مدیران دولتی برمی گردد و به عبارتی یک ظلم تاریخی در استان کرمانشاه صورت گرفته و این ظلم کماکان ادامه دارد.

 

 

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در دفاع مقدس بعنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور به وظیفه خود عمل می کرد، گفت: در آن ایام خیلی از استان های دیگر کشور با دلار 7 تومانی کارخانجات مختلف را به حوزه های خودشان می بردند و بعد از جنگ که دیگر بهانه ای وجود نداشت بلافاصله در قالب سیاست های اقتصادی جدید عملا" انتقال سرمایه، کارخانه و حتی عمران به مناطق جنگ زده با دلار ارزان قیمت محقق نشد و حتی دولت هیچ تعهدی برای جبران عقب ماندگی کرمانشاه نپذیرفت.

 

فلاحت پیشه گفت: به نظر بنده نخستین روزنه های امید  که در قالب محرومیت های بعد از جنگ شکل گرفت مربوطه به خدمات سفرهای چهارگانه به استان کرمانشاه بود. 3 سفر دولت قبل(احمدی نژاد)  و سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه مصوباتی را به همراه داشت که در زمینه رشد استان را فراهم کند.

 

وی افزود: زمینه اول ایجاد مناطق ویژه، تقویت شهرک های صنعتی و مهمتر تقویت زیر ساخت های حمل و نقل که 30 تا 40 درصد است اثر گذاری مستقیم در اشتغال جامعه ما دارد. متاسفانه در بخش مصوبات صنعتی کم کاری آشکار دولت ها به چشم می خورد.

 

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس گفت: مقام  معظم رهبری در جلسه هیئت دولت در استان کرمانشاه خطاب به دولت قبلی فرمودند "شما در مقابل جمعیت پر شور کرمانشاه چه کار کردید" و معظم له تأکید فرمودند که "مصوباتی را بگذارید که این مصوبات استان کرمانشاه را نجات بدهد" و حتی اعلام فرمودند "شعار نشود و بودجه بگذارید".

 

وی تصریح کرد: طبق قانون بودجه های سفر رهبری باید 100 درصد تحقق یابد. یک مورد اساسی که 300 میلیارد تومان بودجه راه آهن غرب کشور بود، در طول 4 سال گذشته از آن مقدار فقط  28میلیارد تومان (کمتر از یک دهم ) آن محقق شده است.

 

وی با اشاره به کم کاری مسئولین در زمینه مصوبات سفر رهبری افزود: همین طور که منافع ملی و حتی مصوبات سفر رهبری هم گم شد در سایر مصوبات و بودجه ها نیز چنین شرایطی اتفاق افتاد و دولت در قبال استان کرمانشاه به وظیفه خود عمل نکرد.

 

کمیته بحران برای استان کرمانشاه تشکل شود

 

وی افزود: موضوع دوم این است که باید برای استان کرمانشاه یک کمیته بحران تشکیل شود که برای نجات صنایع استان از اختیارت ویژه ای برخوردار باشد.

 

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: 4 سال پیش 33 واحد صنعتی در اسلام آبادغرب اغلب فعال بودند اما در جلسه ای که هفتم فرودین 95 قبل از آغاز رسمی نمایندگی مجلس دهم، مشاهده کردم که تقریبا همه آن واحد های صنعتی ورشکسته شده اند. در شرایطی که دولت از این اختیار برخوردار هست که با سرمایه در گردش و استمهال(مهلت دادن) و ... باید کاری کند که این صنایع روی پا بمانند.

 

 

وی افزود: وقتی کارنجاتی هستند که سرمایه خود را برای ایجاد کارخانه هزینه کرده اند اما اکنون برای تولید به مشکل برخورده اند، بانک ها (ربا خواران رسمی کشور) بنگاه داری می کنند و به جای اینکه به تولید کمک کنند عملا" به رقیب و عامل ورشکستگی کارنجات تولیدی مبدل شده اند. اکنون بجای حرف زدن از گذشته باید اقدام و عمل کرد. پنجم تیرماه 95 جلسه مشترک نمایندگان استان کرمانشاه با مدیران استان کرمانشاه در راستای سفر دکتر روحانی به استان  تشکیل خواهد شد و کاری که در این جلسه باید صورت بگیرد این است که باید سفر آقای روحانی را بر بنیان سفر مقام معظم رهبری و سفرهای دولت گذشته قرار دهیم.

 

دولت متعهد به مصوبات دولت گذشته باشد

 

وی افزود: طبق قانون دولت جدید وارث دولت گذشته است، حتی اگر از لحاظ خط و ربط اختلاف نظر داشته باشند و اگر دولت دکتر روحانی در این سفر از زیر بار تعهدات سفر های دولت قبل شانه خالی کند این سفر نه تنها سودی به استان نمی رساند بلکه ظلم تاریخی دیگری به استان کرمانشاه خواهد بود.

 

فلاحت پیشه گفت: متاسفانه دولتمردان جدید  تحت عنوان اختلاف مدیریتی حاضر نیستند بخش های از تعهدات دولت قبل را بپذیرند و این نسبت به استانهایی مانند کرمانشاه ظلم است.

 

وی افزود: بعد از سفر دکتر احمدی نژاد، سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه صورت گرفت که در این سفر مصوبات سفرهای دولت گذشته مورد تایید قرار گرفت و قرار بر این شد که مصوبات اجرا شود. دولت آقای روحانی موظف است که در این سفر خودش را ملزم بداند که  مصوبات سفرهای چهارگانه گذشته را اجرا کند و در جلسه پنجم تیر ماه 95 با مدیران استان باید این موضوع تبدیل به یک مصوبه شود که در قالب این سفر صورت بگیرد و بخشی از مشکلات استان کاهش پیدا کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد