گزارش/

تحلیل فضای رقابتی کاندیداهای مجلس و خبرگان در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو

کد خبر: 294355
|
09:44 - 1394/12/03
نسخه چاپی
تحلیل فضای رقابتی کاندیداهای مجلس و خبرگان در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو
اسلام آباد خبر: حضور پرشور مردم در حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو در ستادهای انتخاباتی، سخنرانی های تبلیغاتی و تبلیغات خانه به خانه نوید بخش انتخاباتی پرشور را می دهد؛

به گزارشاسلام آباد خبر،  تا روز انتخاب دهم چیزی باقی نمانده  و فضای رقابتی انتخابات به شدت گرم شده است و حضور پرشور مردم در حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو در ستادهای انتخاباتی، سخنرانی های تبلیغاتی و تبلیغات خانه به خانه نوید بخش انتخاباتی پرشور را می دهد؛ این روزها نگاهی مقایسه ای به آمار رقابت انتخاباتی در دوره های مختلف می تواند تصویر روشنی از فضای رقابتی-سیاسی حوزه های انتخابیه به مردم ارائه دهد.

 

در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو نیز تبیین داده های آماری مربوط به انتخابات دور نهم مجلس و مقایسه آن با انتخابات پیش رو (دور دهم) در ترسیم فضای روشن از کلیات انتخابات می تواند موثر باشد لذا در ذیل به گوشه هایی از این آمار اشاره می کنیم:

 

برای انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو در مجموع تعداد 24 نفر ثبت نام کردند که این آمار در این دوره به 48 نفر رسید به عبارت دیگر تعداد اولیه نامزدهای ثبت نام کننده در انتخابات پیش رو(دور دهم) نسبت به انتخابات قبل افزایش 100 درصدی داشته است.

 

آمار دیگری که می توان به آن اشاره کرد مربوط به تایید صلاحیت هاست، در دوره قبل تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده در مرحله رسیدگی به صلاحیت ها در هیئت نظارت استان ها 5 نفر بوده که برای انتخابات این دوره تعداد به 13 نفر رسید و با بررسی مجدد پرونده ها در شورای نگهبان تعداد نهایی نامزدهای انتخاباتی انتخابات نهم در حوزه اسلام آباد غرب و دالاهو به 11 نفر و برای این دوره(دور دهم)  به 15 نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش 260 درصدی تایید صلاحیت ها در مرحله بررسی هیئت های نظارت هست.

 

نکته دیگر قابل ذکر اینکه در دوره پیشین انتخابات برای تک کرسی حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو رقابت نهایی با احتساب انصراف ها بین 9 نفر انجام شد و این دوره (دهم) رقابت تا این لحظه بین 14 نفر انجام میگیرد؛ افزایش 64 درصدی تعداد داوطلبان نهایی رقابت برای رسیدن به تک کرسی سبز بهارستان(مربوط به حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو) نشان از فشرده شدن رقابت ها و متنوع تر بودن انتخاب هاست.

 

گفتنیست؛ این روزها و در ایام تبلیغات رسمی کاندیداها افزایش رقابت های چشمگیر شده و هر کدام از کاندیداها به انحا گوناگون سعی در القا پیروزی خود نسبت به رقبا دارند. حتی شنیده شده تعداد ماشین های درب ستادها نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ تحلیل این فضای رقابتی نیز خالی از لطف نیست:

 

1 – با توجه به عدم تایید صلاحیت برخی از کاندیداها نظیر نادر نادری رقابت بین علی جلیلیان و حشمت اله فلاحت پیشه  شدت گرفته است.

 

2 – علی جلیلیان جدا از رای حتمی ایل زنگنه و رای ائتلاف اصولگرایان، پایگاه رای خود را در روستاهای بخش حمیل و در بین جامعه اهل حق می بیند و اگر موفق به جلب آراء جامعه اهل حق نشود رقابت وی سخت تر خواهد شد، عبدالرضا رستمی نیز به آراء قومی خود چشم دوخته است و حشمت اله فلاحت پیشه نیز با توجه به وجود رقیبان قومی و قبیله ای خود و شعار حضور مستقل در این دوره و قرار نگرفتن در لیست احزاب، به پراکندگی بالای رای خود در حوزه انتخابیه اطمینان دارد و مدعی شده با کسب رای بیش از دوره قبل نماینده منتخب خواهد بود.

 

3- البته سایر کاندیداها نظیر اکبر جوهری،علی صابری، فلیچر خانی و نورالدین زارعی و محسن نوری می توانند آراء درخور توجهی را جلب نمایند اما احتمال ائتلاف برخی از این کاندیداها با کسانی که از رای بیشتری برخوردارند وجود دارد.

 

4 – علی صابری نیز به آراء قومی چشم دوخته و نیم نگاهی به آراء شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان دارد هر چند که انشقاق بین اصلاح طلبان اسلام آبادی از هم اکنون عدم وحدت رای آنها را ندا می دهد.

 

حال باید نشست و نظاره کرد که با این شرایط و بعد از ائتلاف هایی که با احتمال زیاد به وجود خواهد آمد اسم چه فردی با آراء بیشتر از صندوق رای خارج می شود.

 

شایان ذکر است؛ در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو نیز تعدد آراء کاندیدا های خبرگان را می توان به ترتیب؛ آیت الله ممدوحی، آیت الله نریمانی،آیت الله مستشاری، آیت الله محمدی عراقی ذکر کرد.

 

آیت الله ممدوحی  با سخنرانی های اخیر خود و تاکید بر اتحاد اقوام و مذاهب و اهمیت خبرگان و نقش ولایت فقیه توانسته درصد بالایی از رای جوانان ولایی و بزرگان انقلابی را جذب نماید،  آیت الله نریمانی بخاطر بومی بودن مورد توجه تعصبات قومی قرار گرفته و همچنین آیت الله مستشاری نیز توانسته رای تعدادی از طیف های سیاسی را به سمت خود بکشد، اما آیت الله محمدی عراقی در این حوزه از رای قابل توجهی برخوردار نمی باشد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها