تبعات بی توجهی به اقتصاد مقاومتی؛

نگاهی به علل تعطیلی یک واحد تولیدی در اسلام آبادغرب/ نبود حمایت کمر پیشرفته ترین کارخانه خاورمیانه را شکست

کد خبر: 293930
|
07:59 - 1394/09/14
نسخه چاپی
نگاهی به علل تعطیلی یک واحد تولیدی در اسلام آبادغرب/ نبود حمایت کمر پیشرفته ترین کارخانه خاورمیانه را شکست
اسلام آبادخبر: اقبال بد مدیر عامل وقت پاک مایه سبب می شود تا راهکارهایش برای رفع مشکلات پاک مایه جوابگو نباشد و پاک مایه از اوایل سال 93 فعالیتش به طور کامل متوقف شده و متروک باقی می ماند.

به گزارشاسلام آباد خبر، ، در 17 مرداد سال 90 محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق در سفری یک روزه برای بهره برداری از چهار طرح بزرگ صنعتی به کرمانشاه سفر کرد که یکی از این طرح ها کارخانه تولید خمیرمایه در شهرک صنعتی اسلام آباد غرب بود.

 

کارخانه تولید خمیرمایه "پاک مایه"، تنها واحد بیوتکنولوژی در غرب کشور بود که قرار بود در شهرک صنعتی اسلام‌آباد با ظرفیت تولید سالانه سه هزار و 200 تن خمیرمایه خشک فوری، فعالیت کند.

 

این کارخانه که اشتغالزایی 114 نفری را به همراه داشت، با سرمایه گذاری بالغ بر 30 میلیارد تومان توسط سازمان گسترش صنایع وابسته به دولت و با مشارکت بخش خصوصی احداث شد و با توجه به سهم عمده بخش خصوصی در سرمایه گذاری، مدیریت پاک مایه به این بخش واگذار شد.

 

مدیر عامل وقت پاک مایه در فاصله یکساله و اندی از افتتاح آن، در مصاحبه ای که در مهر 91 انجام داد گفت: نیاز کشور به خمیر‌مایه در حال حاضر بیش از 40 هزار تن در سال است ولی 10 هزار تن مصرف می‌شود چراکه در کشور هنوز بخش عظیمی از نانوایان در تولید نان از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند و بخشی از خمیر‌مایه تولیدی صادر می‌شود.

 

وی ادامه داد: در کل کشور شش کارخانه تولید خمیر‌مایه در حال حاضر فعال هستند که جوابگوی نیاز واقعی کشور نیستند. از طرفی همسایه غربی کشور یعنی عراق نیز داری یک کارخانه ویران شده از جنگ آمریکا است و از مشتریان شرکت محسوب می‌شوند.

 

 

مدیر عامل وقت این شرکت با اشاره به اینکه نداشتن مشکل در هر کاری امری غیر‌قابل باور است، گفت: نوع برخورد با مشکلات و راهکارهای رفع آن است که انسان‌ها را در رسیدن به اهدافشان از یکدیگر متمایز می‌کند.

 

اما اقبال بد مدیر عامل وقت پاک مایه سبب می شود تا راهکارهایش برای رفع مشکلات پاک مایه جوابگو نباشد و  پاک مایه از اوایل سال 93 فعالیتش به طور کامل متوقف شده و متروک باقی می ماند.

 

 114 خانواده با تعطیلی پاک مایه نا امید شدند

 

امید 114 خانواده ای که معاش آنها به تولید خمیرمایه و سودآوری شرکت وابسته بود، در میان  تدبیرهای سرمایه گذاران دولتی و خصوصی در دولت تدبیر به ناامیدی تبدیل می شود.

 

حجم عظیم بدهکاری مالی به بانک ها و کارگران، پرونده های حقوقی را در دستگاه قضایی می گشاید که امروز تماماً در حال پیگیری است اما  پاک مایه قصد دارد تا با مدیریت جدید خود را احیاء کند.

 

دور جدید فعالیت پاک مایه با مدیریت فردی بنام حکمت پور بطور رسمی و با حضور مسئولین از خرداد ماه امسال کلید خورده است.

 

پاک مایه نیازمند حمایت مسئولین

 

حکمت در مراسم گشایش پاک مایه گفته بود: در دور تازه فعالیت شرکت پاک مایه حدود ۱۲۰ نفر مشغول به کار هستند و معوقات و بدهی های گذشته شرکت نیز به تدریج در حال پرداخت است. در دور تازه فعالیت شرکت تا کنون ۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

وی افزود: در کشور ایران ۵ کارخانه خمیرمایه وجود دارد اما شرکت پاک مایه پیشرفته ترین دستگاه ها را در خاورمیانه در اختیار دارد و به صورت کاملا ایزوله و بهداشتی به تولید محصول میپردازد.

 

مدیر عامل شرکت پاک مایه دست کمک را بسوی مسئولین دراز کرد و گفت: از مسئولین محترم استان و شهرستان تقاضای کمک و مساعدت جهت رفع مشکلات این شرکت را داریم وامیدواریم بتوانیم با توسعه شرکت از نیروهای انسانی بومی استفاده کنیم.

 

 

وی از نیاز به تسهیلات 2 میلیارد تومانی برای رفع مشکلات زیست محیطی شرکت سخن گفت و تاکید کرد: این شرکت به دلیل عدم بازاریابی مناسب و تبعات تحریم ها مدتی غیر فعال بود اما امروز ما کمر همت بسته ایم و مجددا آن را فعال کرده ایم. با توجه به هجمه های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم و از مسئولین محترم تقاضا داریم با حمایت از تولید کنندگان کشورمان را در این جنگ سربلند نمایند.

 

تمام شدن مواد اولیه باعث تعطیلی پاک مایه شد

 

بهمن صفری رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسلام آباد غرب در باره دور جدید فعالیت پاک مایه به خبرنگار اسلام آباد خبر گفت: کارخانه پاکمایه از خرداد ماه امسال با تهیه مواد اولیه مدت کوتاهی فعالیت مجدد خود را آغاز کرد ولی با تمام شدن این مواد اولیه مجدد تعطیل شد که در نهایت از بیستم مهرماه امسال مواد اولیه مجددا تهیه و فعالیت آن از سر گرفته شده است.

 

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسلام آبادغرب ادامه داد: 49 درصد شرکت پاکمایه متعلق به سازمان گسترش صنایع وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت  است که مقرر شده با کمک سازمان گسترش این کارخانه مجددا راه اندازی شود.

 

وی افزود: تعداد کارگر هایی که قبلا در این شرکت کار کرده اند در مراجع حل اختلاف اداره کار حضور پیدا کرده و با طرح شکایت، رای برای ایشان صادر شده و رای صادره جهت اجرا به دادگستری ارسال شده است.

 

لزوم حمایت دولت از فعالان اقتصاد مقاومتی

 

آنچنان که از صحبت های رییس اداره کار شهرستان اسلام آباد غرب و مدیر عامل پاک مایه بر می آید مشکلات مالی شرکت و پرونده های قضایی این واحد تولیدی در حال مرتفع شدن هستند ولیکن نکته مهم آن است که پاک مایه امروز با حضور سرمایه گذار جدید جان تازه ای گرفته و مسئله مهم در این بین حمایت دولت از سرمایه گذاران است.

 

برابر بند 3 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی وظیفه دولت تقویت عوامل تولید داخلی است و رها کردن این عاملان یعنی ضربه زدن به اقتصاد کشور. لذا تامین تسهیلات لازم جهت رفع مشکلات پاک مایه از ضروریاتی است که مسئولین محترم شهرستان و استان باید به آن توجه داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد