گزارش/

بررسی خسارت کشاورزان اسلام آبادغرب /کشاورزان نیازمند سبد حمایتی دولت

کد خبر: 292762
|
10:37 - 1394/02/21
نسخه چاپی
بررسی خسارت کشاورزان اسلام آبادغرب /کشاورزان نیازمند سبد حمایتی دولت
اسلام آبادخبر: با توجه به کمبود بارندگی زمستانی و به دنبال آن کاهش بارندگی‌های بهاری کشاورزان منطقه اسلام آبادغرب خسارات زیادی را متحمل شدند و بعلت نداشتن بیمه کشاورزی نیازمند سبد حمایتی دولت هستند.

به گزارشاسلام آباد خبر، بالارفتن دمای هوا در فروردین ماه باعث تخلیه رطوبتی خاک شده بگونه ای که عمق خاک خشک شده و با کمبود بارندگی گیاهان کاشته شده دیم از بین رفته اند.

علاوه بر تاثیرخسارت کم آبی و خشکسالی بر کشت های دیم ، وقوع یکباره سرما در اوایل اردیبهشت ماه نیز باعث بروز خساراتی برای باغات و کشت های آبی منطقه نیز گردیده است.

بدیهی است که از بین رفتن بخش عظیمی از گندم و جو کشت شده کشاورزان به یک بحران جدی تبدیل شده است و علاوه بر ضرر و زیان کشاورزان قطعا" تاثیرات سویی در آینده نزدیک بر روی دامپروری نیز خواهد گذاشت و چه بسا دامدارانی از ترس گرانی ناشی از خشکسالی خوراک دام عدم تهیه آن از هم اکنون شروع به فروش دام های خود نموده اند.

با بروز خشکسالی و خسارت کشاورزان به دو دسته تقسیم می‌شوند، کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند و کشاورزانی که بیمه نکرده اند و روشن است که کشاورزانی که بیمه دارند بخشی از خسارت خود را از طریق صندوق بیمه دریافت می کنند، اما جای بسی تآمل است که با وجود قوی شدن صنعت بیمه چرا در سال زراعی 93-94  بسیاری از کشاورزان با بیمه قهر کرده و محصول خود را بیمه نکرده اند.

 

مرغ  منجمد و میوه شب عید  از 20 اسفند ماه در اسلام آبادغرب توزیع می شود

در همین رابطه، مدیریت جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آبادخبراظهار داشت: امسال از سطح زیر کشت 63 هزار هکتار فقط 5 هزار گندم و جو توسط کشاورزان منطقه بیمه شده است.

وی افزود: در حالیکه برای بسیاری از کارشناسان مضحک بود، اما ما با مطالعات انجام شده از 20 اسفند ماه وضعیت بحرانی خشکسالی را به ستاد بحران شهرستان، فرمانداری و صندوق بیمه گزارش کردیم.

مهندس میرزایی گفت: علاوه بر کمبود بارندگی سرمای زیر صفر درجه ، گندم و جو که در حال خوشه شکم بودند دچار آسیب جدی نموده و به سردرختی باغات ازجله گردو، بادام و... خسارات جدی وارد کرده است.

وی افزود: زراعت حومه شمالی بعلت تفاوت درجه مناطق کوهستانی و با توجه به وجود رطوبت بیشتر محیط جنگلی کمتر خسارت دیده اند .

اکبر میرزائی کلهربا اشاره به هزینه زیاد و مشارکت بالای مردم در امسال جهت مبارزه با سن مادر و علف های هرز، بیان داشت: برای کشاورزان فاقد بیمه مکاتباتی انجام شده ولی در سالهای گذشته به کشاورزانی که بیمه نداشتند خسارت پرداخت نشده است.

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، با تحقیق میدانی از کشاورزان منطقه مشخص شد بیمه کشاورزی در سالهای گذشته تنوانسته بخشی از انتظارات و دغدغه های به حق کشاورزان را برآورده سازد والبته در مقابل هم انتظارات برخی از کشاورزان از بیمه ناحق بوده که مثلا" برای خسارت جزئی انتظار داشتند بیمه مبلغ هنگفتی به ایشان پرداخت نماید، در هر صورت با توجه به اهمیت موضوع لازم است آسیب شناسی این مسأله  در دستور کار مدیران ارشد کشاورزی استان و بیمه گران کشاورزی قرار بگیرد و دولت هم سبدهای حمایتی خود را جهت قشر آسیب پذیر کشاورزان در نظر بگیرد.

 

 

مهندس الهی از کارشناسان پیشکسوت اداره جهاد کشاورزی  شهرستان اسلام آبادغرب، با اشاره به بارندگی های چند روز اخیر به خبرنگاراسلام آبادخبر گفت: این بارندگی ها در حد 2 الی 3 میلیمتر بوده که برای گندم و جو کفایت نمی کند ولی تا حدودی برای نخود و عدس مفید است.

وی افزود: با توجه به اعلام قبلی خسارات به ستاد بحران شهرستان، سرمای 2 درجه زیر صفر پنجم و ششم اردیبهشت ماه که در سراسر کشور حاکم شده خسارات جبران ناپذیری به زراعت و باغات منطقه اسلام آبادغرب وارد نمود.

مهندس الهی خسارت وارده در بحث سرمازدگی  بر  باغات را اینگونه بر شمرد: از سطح زیر کشت 70 هکتار هلو 72 درصد خسارت دیده ، از سطح زیر کشت 40هکتار انگور80 درصد خسارت دیده ، از سطح زیر کشت 185هکتار گردو 85 درصد خسارت دیده ، از سطح زیر کشت 40هکتار شلیل 71 درصد خسارت دیده ، از سطح زیر کشت 130هکتار سیب 60 درصد خسارت دیده ، از سطح زیر کشت 20هکتار آلو 50 درصد خسارت دیده واز سطح زیر کشت 10هکتار گوجه درختی 40 درصد خسارت دیده اند.

الهی با اعلام اثر سرما بر روی غلات گفت:  از سطح زیر کشت 40هزارهکتار گندم دیم 40 درصد خسارت دیده ، و از سطح زیر کشت 6هزار هکتار گندم آبی 35درصد خسارت دیده ، از سطح زیر کشت 23هزارهکتار جو دیم 38 درصد خسارت دیده و از سطح زیر کشت 300هکتار جو آبی 35 درصد خسارت دیده اند.

با این اوصاف باز هم تاکید می گردد که شایسته است دولت تدبیر و امید هم سبدهای حمایتی خود را جهت قشر آسیب پذیر کشاورزان در نظر بگیرد تا چراغ امید در سفره  بی فروغ کشاورزان منور گردد.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد